Recension -Ishavspirater

Ishavspirater

Jag föll i första hand för den här boken på grund av det vackra omslaget. När jag läste baksidestexten tänkte jag att det här blir en perfekt högläsningsbok för min åttaåriga dotter. Och det blev det.

”Vithuvud har tagit min syster! Vi måste fara efter och ta tillbaka henne!”
Men ingen rörde sig. De såg bort, tittade ner i sina glas, började mumla saker till varandra, och snart var det någon som sa: ”Siri, din syster är borta. Så är det med dem som Vithuvud tar. De … finns inte mer.”

Den fruktade piraten Vithuvud rövar bort barn och tvingar dem att hacka fram diamanter i en mörk och farlig gruva. Så fruktad är Vithuvud att ingen vågar söka efter barnen och alla vet att ingen överlever länge i hans gruva. Men den dag han tar Siris lillasyster, Miki, får han en motståndare han aldrig räknat med. Siri gör det som ingen annan vågar – ger sig ut på jakt efter Vithuvuds ö, trots att hon själv är livrädd. För hon vet hur rädd lillasyster Miki måste vara i piratens våld. Ensam i gruvans mörka gångar.
En fantastisk äventyrshistoria om systerskap, vänskap, rädsla och mod,  rikt illustrerad i svartvitt av Alexander Jansson. (Text och bild hämtad från Natur & Kultur.)

Min dotter är mycket svårflörtad med vilken bok vi läser om kvällarna innan läggdags och varje gång jag träffar rätt blir jag smyglycklig. Det svåra är när en så här bra bok är slut och vad som kan fylla dess plats. Det händer att vi helt enkelt får lägga bort boken även om jag tycker att den är bra. Med just den här boken av Frida Nilsson älskade vi båda Siris farliga och kringelikrokiga äventyr. Alla märkliga möten med ett galleri av färgstarka karaktärer. Bland annat den där övergivna sjöjungfrupojken som inte värmde bara Siris hjärta utan också våra.

Boken är uppbyggd med härligt skildrande möten och lagom balans av med- och motgångar. Både rädsla, hopp och mod vävs in på ett bra sätt utan att det känns för svårmodigt med tanke på Siris mål att rädda sin syster ur Vithuvuds grepp och de som försöker hindra henne på vägen. För det är råbarkade busar hon träffar på. Det är inte lätt för Siri att försöka följa sitt samvete när ingen vuxen vill tro att också den lilla människan kan förändra det som känns övermäktigt. För även de vänliga människorna som hjälper henne när det ser som mörkast ut blundar hellre för det mörka och onda och gömmer sig i sina små ishavspinade stugor.

En välskriven berättelse av Frida Nilsson som också blev nominerad med den här boken till Augustpriset 2015. Bland annat med denna motivering; ”Språket är rikt och mustigt. Kylan biter och havet piskar i denna berättelse som lär oss att både det goda och det onda vi gör lämnar spår. Det gäller att välja rätt. Den som inte lyssnar till sitt samvete går under.”

Nu återstår utmaningen att hitta en lika bra och fängslande bok som kan fortsätta förtrolla våra kvällar.

6 thoughts on “Recension -Ishavspirater

1. Om det finns någon nackdel med riktigt bra böcker, är det just att dessa tenderar att göra det ännu svårare att hitta något som ger samma fantastiska känsla igen. För det finns inget bättre än att hitta böcker som man verkligen kan förlora sig i och som lämnar en med den känslan i flera veckor efteråt :)

• Haha, ja det där kan vara klurigt. Därför tycker jag det är svårt att poängsätta böcker. Har man läst en kanonbra bok så är det lätt att sätta låga betyg på böcker direkt efteråt som egentligen kanske hade förtjänat en poäng till. :)

• Jag tycker Natur & Kultur kan ha ganska alldagliga omslag men just den här drog verkligen blicken till sig. Det var i alla fall anledningen till att jag köpte den för hade jag inte dragits till omslaget hade jag inte läst baksidan :)