Recension – Middagsmörker

Det är alltid lite pirrigt att läsa en debutbok av någon jag känner. Charlotte Cederlund har jag följt en längre tid på hennes blogg och även haft äran att träffa i verkliga livet. Att äntligen få läsa hennes berättelse om Áili är en stor glädje och också uppmuntran i mitt eget skrivande att det är fullt möjligt att nå sin dröm.

Middagsmörker

Middagsmörker handlar om sextonåriga Áili som tvingas flytta till sin morfar i den samiska byn Idijärvi i Norrland efter att hennes pappa dött i cancer. Morfar Egel visar ingen större entusiasm när hon anländer och anklagar Áili för att hennes mamma dog när hon föddes. Inte blir det lättare för Áili när även viktiga huvudpersoner i den samiska byn öppet visar sitt ogillande över hennes närvaro. Som tur är finns gammelfarmor Ráijá som tar hand om henne och jämngamla Olivia som blir ett stort stöd när Áili upptäcker att hon har förmågor som är både skrämmande och spännande på samma gång.

Áili är en känslosam sextonåring vars känslor stundvis flammar lika intensivt som norrskenet över samebyn Idijärvi där handlingen utspelar sig. Gestaltningen av känslorna är emellanåt lite väl utbroderande men jag faller ändå för Áili, en stark och målmedveten tjej som kämpar med att förstå vad hon är och överleva den fiende som hotar att krossa henne för att nå makten över Sapmi (samernas land). Olivia som finns med som en trogen följeslagare är en härligt, färgrik personlighet. Trots sin unga ålder är hon den mentor Áili behöver för att växa in i den roll hon har ålagts av andevärlden.

Flera hinder uppstår på vägen och får spänningen att hålla i sig och driva handlingen framåt. Fram mot slutet undrar jag hur Charlotte ska få ihop det men hon knyter så fint ihop säcken och när jag läst sista bladet lämnar jag boken med känslan av sorg över förlusterna, lättnad över vinsterna och också nyfikenhet över vad som händer efter att kulisserna gått ner. För viss öppenhet finns det att Áili har mer att bidra med i byn Idijärvi.

Jag förvånas över hur mycket Charlotte kan om den samiska kulturen och förstår att den har inspirerat henne att skriva Middagsmörker. Det känns exotiskt, nytt och fräscht i genren fantasy då det är en kultur som sällan beskrivs i skönlitteraturen. Här finns shamanska trummor, formskiftare och sprakande magi. Det samiska känns ständigt närvarande och ger berättelsen en extra touch med vacker, nordisk mystik.

I morgon kommer en intervju med Charlotte så titta gärna in här igen då.

4 thoughts on “Recension – Middagsmörker