Världsbygge pågår

Det är lite tyst här på bloggen men arbete pågår för fullt i mitt huvud. Det handlar om vad mina karaktärer vill. Mia hade ett tankeväckande inlägg om detta nyligen och det fick igång mina hjärnceller. Mest av allt undrar jag vad huvudantagonisten vill. Och varför. Vilka mål har hen? I det stora hela har jag givetvis haft ett hum om detta men nu har jag insett att ett hum inte räcker. Därför går jag och tänker mycket på detta. Skapar upp någon sorts världsbild som har en mening. Ett syfte.

Jag vill inte att antagonisten ska vara elak och ond ut i varje cell. Hen ska också vara sympatisk och flerdimensionell. Men på vilkens sätt och framförallt i vilket sammanhang.  Ja. Sammanhang. Det är en stor fråga det också. Inte så stor att jag famlar blint. Jag har hum:et men jag nöjer mig inte längre med det. Jag vill ha jaha:et. Långsamt växer det fram något som jag tror ska funka.

Att få ordning på det här känns som A och O innan jag kan tänka mig att gå vidare med trilogin. Första delen påverkas mycket lite av det här världsbygget men när jag ger mig på uppföljaren igen måste det här vara genomtänkt och klart. Och för att inte tala om när det är dags att skriva tredje och sista delen. Jag har varit en gambler on the road tidigare. Skrivit helt fritt med endast en eller två milstolpar som liknat Eifeltorn. De behöver brytas ner och bli lite fler, lite mer som radiomaster som täcker kartan jag rör mig över. Bästa sällskapet i det här jobbet är Spotify, anteckningsprogrammet One Note och drakmuggen med te. Kvällarna är räddade.

5 thoughts on “Världsbygge pågår

  1. Låter som en rolig tankeverkstad. Funderar på lite liknande saker. Inte så mycket vad gäller huvudpersonen, men de andra. Vad vill de? Varför? Och hur nå dit? Är det ens möjligt? Osv. Fullt upp alltså. För vad gör sig i berättelsen och vad räcker att bara jag känner till… :)

    • Det är samma här att jag behöver veta mer vad de där andra på (för min del) motståndarsidan vill. Vill och varför är bra frågeställningar men det andra du nämner är precis lika viktigt. Det är inte så bara att skapa intriger :)

  2. Vad bra att vill-listan gav mersmak. För det är ju viktigt, de vill ju. Det brukar också höra till det jag funderar på när jag läser andras texter, vad vill den här typen? Och i förlängningen, vad vill hen mig? Därför är det bra att veta sånt. Och de vill ju ofta mer än en grej, men nåt brukar sticka ut lite extra. Det där som man kan hindra dem från att få.

    • Absolut! Vill-frågan triggade igång tankarna hos mig och efter att jag läst Röta av Siri Pettersen blev det så tydligt vad jag behöver tänka igenom i mitt eget manus. Där är antagonisterna verkligen tydliga med vad de vill. Och ja, vad kan hindra dem från att få det de vill ha? Mycket bra fråga! Även antagonisten ska ju få jobba lite för att få det hen vill ha. För det är hen jag behöver fundera över. Det här är så himla kul att grubbla över. Leva sig in i min värld men från en helt annan vinkel än jag är van vid. Nyttigt för mig och manuset.

Kommentera

