Recension – Felice

Felice

Swedish Zombie överraskar med en novell som är så där lagom spöklig. Inte gastkramande otäck som de kan vara utan finstämt vacker och stå-på-tå-spännande. Lupina Ojalas novell har ett tema som berör på djupet. Verkligen berör på riktigt. Det är sällan jag tycker att noveller i spänningskategorin har ett budskap så som Lupina levererar det i Felice.

Carina börjar drömma lustfyllda drömmar som känns verkliga och det är som om hon minns någon annans minnen som om de vore hennes egna. Men det som till en början är en mysig lek blir snart allvar. Vem är det som har tagit sig in i hennes medvetande och förändrat hennes personlighet? Är hon bara ett redskap för något väsen som vill hämnas, en demon som vill döda?

Jag vill inte spoila berättelsen och berätta varför jag tycker temat och budskapet berör mig så starkt men jag gillar att Swedish Zombie också kan ge ut noveller som inte alltid har det där råa skräckbetonade i sig utan också spänning med mysfaktor. Det kanske är lätt att tro att novellen har något erotiskt över sig utifrån beskrivningen men så är inte alls fallet enligt mig. (Jag har svårt för erotiska berättelser). Den här berättelsen bär på en underton av farlig hämnd, psykopatisk vedergällning för en oförlåtlig handling en natt då allt gick fel för Felice.

Tack Swedish Zombie för recensionsexemplaret! Kul att ni vågade gå lite utanför boxen med mjukare spänning.

4 thoughts on “Recension – Felice

1. Alltså, när jag hör om böcker/noveller som är utgivna på förlag som Swedish Zombie vill jag bara gömma mig under ett täcke. Men, för andra eller tredje gången, har du lyckats recensera på ett sätt som jag gör mig nyfiken. Den här gången blev jag så nyfiken att jag precis har laddat ner Felice … Återkommer i ämnet :-)

• Vad kul att du blir inspirerad av mina recensioner! :) Felice kommer du gilla, den har inget skräckbetonat över sig utan är lagom myspännande och ger inte magsår.

2. Ping: Bra läsning – tack vare andra bloggare | det måste kännas på riktigt