Antecknar

Ja. Det är just vad jag gör för en gångs skull. Jag är inte alls den där typen som fyller anteckningsbok på anteckningsbok med tankar och idéer till mina manus. Nästan allt har jag haft i huvudet. Tills nu. Jag har hittat ett superbra program till min Mac som heter One Note. Gratis är det också.

Jag kan skapa upp flera olika anteckningsböcker (med olika färger) och i varje anteckningsbok kan jag skapa flera olika flikar som jag kan namnge med valfria namn. Jag har skapat en anteckningsbok för varje del i trilogin. Sedan har jag flikar för varje karaktär, en flik för fria tankar, en för frågor som jag ska ta reda på och så funderar jag på att skapa en särskild för färdig research där jag kan länka in webbsideadresser och bilder mm. Dessutom kan varje flik ha namngivna olika sidor så inte allt hamnar på ett enda blad.

En annan bra sak med det här programmet är att det går att ladda ner som app på telefonen och paddan och synkroniseras. Så det jag skriver på datorn dyker upp på de andra enheterna och vice versa. Det ska också finnas en funktion där jag kan spara viktiga mail i mina anteckningsböcker. Tex om jag skulle ha kontakt med en person i researchfrågor så kan jag spara svaren i rätt anteckningsbok och ha allt samlat på samma ställe.

Helt otroligt vad tekniken är finurlig. Om detta fungerar med en PC vet jag inte men eftersom det är en microsoft-produkt är det kanske inte helt omöjligt.

10 thoughts on “Antecknar

  1. Härligt att du hittat ett verktyg som passar dig :) Jag var i kontakt med det där programmet för länge sedan men just då fattade jag inte riktigt hur jag skulle använda det så det blev ganska outnyttjat. Men älskar program och appar som man kan använda på flera enheter (det saknar jag med scrivener, att det inte finns någon version för iphone eller ipad) och därmed synkronisera sitt arbete! Hurra för sånt!

    • Jag försökte med scrivener efter att du peppat mig men jag trivdes inte riktigt med det programmet. Word kan jag ganska bra och känner mig trygg med. Word tillsammans med den här appen fungerar precis så som jag vill ha det =)

      • Jag gillar också word, och det är helt klart lättare att komma igång med. FÖR mycket finesser och funktioner kan vara lite intimidating :) Tycker jag iaf :)

  2. Det låter fantastiskt! Jag måste bli bättre på att sätta mig in i hur det fungerar för det låter så mycket enklare och mer översiktligt än att, som jag, kladda i olika böcker, på olika sidor, huller om buller och sedan försöka komma ihåg var jag skrev vad.

    • Det är just det där problemet med att anteckningarna hamnar huller om buller som gjort att jag dragit mig för att anteckna för hand. På det här sättet har jag ett klick bort full koll på precis de detaljer jag letar efter. Du som inte är så förtjust i teknik borde verkligen satsa på en Mac nästa gång. Det är så enkelt och logiskt :)

  3. Kanske jag skulle prova ändå. Fast på nåt vis gillar jag alla de där kaotiska lapparna jag slarvar omkring mig och anteckningsböckerna som jag inte hittar… För ofta minns jag ändå vad jag antecknat bara för att det liksom räckte med att skriva upp det för att det skulle fastna. Men ibland minns jag förstås inte och hittar heller inte lappen och då skulle det förstås ha varit bra med mer struktur på nedplitandet.

    • Jag gjorde vissa ansträngningar att anteckna tidigare men orkade inte bläddra och leta bland sidorna. Och så funkade jag väl lite som du, hade jag väl antecknat det som kom jag oftast ihåg det. Den här nya möjligheten kanske inte gör att jag läser dem oftare men de inspirerar och får fart på kreativiteten om inte något annat :)

Kommentera

