Bokhyllorna hungrar efter mer böcker

I söndags gjorde vi äntligen slag i saken och köpte de där vita bokhyllorna vi pratat om så länge till vardagsrummet. Det började med att vi rensade ut gamla leksaker ur äldsta dotterns rum då hon börjar bli för gammal för Barbies och docklekar (11 år). Hon behövde en Billyhylla och varför köpa en när hon kunde ta en av de vi skulle göra oss av med. Men då behövde vi ju en ny för att slippa ha böckerna i lådor. Maken åkte till IKEA medan jag röjde ut en massa skräp för att få plats med de gamla hyllorna på andra ställen i huset där de gjorde bättre nytta.

Med de nya hyllorna på plats har vardagsrummet fått en annan karaktär och min bibliotekshörna börjar ta form. Bara det att med en extra hylla (fyra mot tidigare tre) så gapar många luckor tomma. Äntligen kan jag köpa böcker och få plats med dem.

Det system jag valt att sortera dem i är färgordning uppdelat på pocket, barn- och ungdom, trädgårdsböcker, hobby, fiske och natur (makens intresse) skönlitteratur, kokböcker och övrig facklitteratur. Efter jul och ny lön ska det köpas böcker. Sedan hoppas jag bokrean kan bjuda på bra fynd senare i februari.

8 thoughts on “Bokhyllorna hungrar efter mer böcker

  1. Härligt med plats för fler böcker :) Jag upptäckte också att jag fick mer plats när jag började gruppera efter färg och utnyttjade en hylla som tidigare bara hållit enstaka böcker jag haft nära sängen.
    Det ser jättefint ut! :)

    • Tack! Jag är såå nöjd. Ny soffa är beställd också så här händer det grejer. Kanske dags efter 14 år och inte gjort något nytt sedan vi flyttade in :)

    • För över tio år sedan när jag sydde lapptäcken köpte jag på mig tyger, för de kunde vara bra att ha. Nu är det nästan samma med böcker, men jag är petigare med vilka jag vill ha. Jag köper dem inte för att de är bra att ha men jag köper dem för att jag hoppas att de ska ge mig trevlig underhållning. Nån dag. När jag hinner läsa dem =)

  2. Och jag kan lova dig att snart är fyra för lite, jag har fler, fem eller sex (hur man vill räkna) och det är trångt trångt… Men nej, det var inte det jag skulle skriva, utan åh vad kul med bokutrymme!

    • Vi har sparat de gamla hyllorna så det finns reserverad plats när det tryter om utrymme i de vita, hehe. Men det är en speciell känsla när det är fritt fram att köpa böcker och veta att jag inte behöver trava dem ovanpå varandra i något hörn och blir i vägen.

Kommentera

