Sparlåga på det mesta

Det är extremt sparsamt med inlägg på den här bloggen nu och även med mina besök på andra bloggar. Inget allvarligt har hänt men helt lugnt är det inte. Jobbet kräver mycket just nu vilket var väntat (inplanerat) och hemma behövs jag för min familj. Flera bloggvänner har tagit upp liknande ämne på sina bloggar och jag hakar på, det är för stressande och tidsödande att hinna komma på och skriva intressanta inlägg och läsa alla bloggar varje dag. Det här har stressat mig en lång tid och efter två veckors mediavila i Thailand så har jag kommit fram till att jag mår mycket bättre utan den ständiga hetsen att hinna med och vara uppdaterad på allt.

Tyvärr har skrivandet också hamnat lite på sparlåga men det beror mest på aktiviteter som kommit emellan. Jag försöker ändå att peta i någon mening så fort jag kommer åt. Entusiasmen att få till den här första delen i trilogin är stor och jag vill att den ska bli så presentabel som möjligt. Mer än presentabel. Riktigt fantastiskt jävla bra helt enkelt! Efter varje utskick till förlagen (har bara gjort två omgångar) så tror jag att nu – nu är det bra, men ändå så upptäcker jag massor med nya saker efteråt som behöver fixas till och ändras. Gör jag de jag har i åtanke nu kommer det att göra stor skillnad. Det gör det väl alltid men ändå … ni fattar vad jag menar.

Hur det går med redigeringen kommer jag med andra ord inte uppdatera lika ofta som tidigare. Lägger hellre den tiden på att faktiskt redigera istället för att berätta om det. En stor tyngd har släppt från axlarna efter detta beslut (ja det är en klyschig mening men på bloggar får man klyscha till det). Jag känner att kreativiteten inte tar lika mycket stryk och det tjänar mitt manus också på.

Vi ses! Men inte lika ofta.

21 thoughts on “Sparlåga på det mesta

    • December kommer att vara mer hektiskt än vanligt för mig men jag har bestämt mig för att ta en dag i taget och inte stressa upp mig för sånt som ingen dör av. =) Kram

  1. Jag känner igen lättnaden :-) Klokt val. Manuset måste gå före. Men jag är glad att du inte tänker sluta blogga helt – nu när jag så nyligen har hittat din trevliga blogg.

    • Tack! Vad snällt sagt av dig :-) Nej jag överger inte bloggen för det är en alldeles för bra kanal att ge upp när det gäller skrivfunderingar och liknande. Att blogga en dag i veckan som du var ett initiativ som inspirerade mig till faktisk handling. Jag har kanske inte någon speciell dag som du men ett inlägg i veckan ska jag ändå försöka prestera :)

  2. Jag förstår dig, jag hinner inte heller! Ändå vill jag inte ge upp helt, tycker jag har nytta av bloggen också. Stressa inte! Men jag är också glad att du inte slutar blogga förstås! Kram

    • Jag känner mig betydligt lugnare med de här lägre kraven på mig. Min kreativitet får den tid den behöver och det händer så mycket mer med manuset nu. Sluta blogga helt vill inte jag heller. De enda skrivarkontakterna jag har är via bloggen och de vill jag absolut inte tappa :)

  3. Jag håller med dig! Det går inte att vara 100% aktiv på bloggen varje dag + alla andras bloggar. Tyvärr, men så är det! Livet består ju av annat också som man inte kan strunta i. Trots alla härliga bloggare man möter ute i rymden.
    Jag har haft en period nu där jag varit väldigt lite aktiv, och även om jag just nu har kläckt några inlägg så kan jag inte garantera att det blir nån daglig vana.
    Och skriva tar mycket längre tid än att lägga in bilder. Jag petar kanske för mycket i texten för att den ska bli så bra som möjligt. Och sen när jag publicerat den hittar jag alltid nåt som blivit fel.
    Men sluta helt gör nog inte jag heller, trots att WP nu har gjort ändringar IGEN!

    • Känner igen det där med petandet i texten :) Massor med tid som kan användas till mitt manus istället. Bloggen är ändå en bra kanal ut till skrivande gelikar som jag värdesätter mycket så då och då kommer det att komma ett inlägg. Och recensioner. De tar verkligen tid, men de kontakter jag byggt upp den vägen är ovärderlig.
      WP är hopplösa med sina förändringar som alltid är ologiska och nu kan jag inte sköta vissa adminfunktioner på jobbet på lunchen eftersom webbläsaren är för gammal. Har löst det med annan webbläsare, men ändå. Funderar på annan bloggportal men tycker inte att det finns något bättre alternativ.

      • Ja ibland kan man vara hopplös med sitt petande!!! Men men! Man får vara som man är när man blev som man skulle!

        Jag gillar också alla underbara människor man kommer i kontakt med via bloggen, och det är nog mest det som håller mig kvar här – på WP dessutom! HAHAHA!
        Hopplösa förändringar stup i kvarten som ofta känns mer negativa än positiva. Men en och annan är positiv!
        För även om man kan gnälla och vilja komma ifrån just WP ibland, så ÄR det fortfarande en hel del funktioner som är jättebra! T.ex just det där med att WP fixar att man syns på nätet, och att det är lätt att få och ha kontakter. Det blir förstås vad man själv gör det till, och hur mycket tid man kan och vill lägga ner på det.
        Via wordpress.com alltså

      • Nej, WP är ju inte dåligt hela vägen så jag ska inte heller gnälla :) Har inte så mycket annat att jämföra med heller… :)

      • Jag har haft blogger tidigare. Ganska okej – om det inte hade varit för Google…
        Sen har man ju sett en del andra, men vet inte hur de är att jobba med.
        Men det här kontaktnätet som man kan bygga upp på WP, vet jag inte hur man får på andra ställen. Så här synligt som det faktiskt är!

  4. Håller med dig, man ska ta det lugnt när det behövs och familjen ska ju alltid ha sitt. Jag försöker också tänka på det, att jag kanske skulle skriva mer sällan, men sen skriver jag något ändå, fast kortare. Och som du, har inte hunnit läsa så många andras bloggar på sistone, men det har också känts märkligt att inte riktigt veta vad som är på gång. Nu, försöker jag, läsa ikapp. Fast det är inte ett krav utan mer för att jag vill det.

    • Läsa ikapp mig på bloggar är en ny rutin för mig nu som jag gör en till två gånger i veckan istället för nästan dagligen. Kvällarna är mycket lugnare och jag kan få något gjort istället. Internet slukar snabbt tid. Plötsligt har det gått en timme utan att jag fattar hur det gått till och det är bara att gå och lägga sig för kvällen. Mår mycket bättre med de här nya rimligare rutinerna.

  5. Tycker du gör rätt. När tiden kniper måste den nog gå till själva skrivandet/redigeringen ist för att blogga om den. Hoppas du får loss mer tid efter december. Kram.

    • Det här känns rätt och samvetet gentemot familj och manus mår också bättre. Hoppas också på mer tid men lite redigering hinner jag ändå emellanåt. :)

  6. Förstår precis hur du känner och tycker du gör helt rätt som drar ned på det som stjäl energi. Jag börjar tänka lite grann i samma banor, men vi får se hur länge jag orkar köra på. Lycka till med redigeringen, och det ska bli kul att höra hur det har gått sedan ;-)

    • Det har varit si och så med redigerandet de senaste dagarna. Jag har dock uppfyllt en dröm och monterat nya vita bokhyllor och sorterat mina böcker. Inte så tokigt det heller :)

Kommentera

