Recension – Nio månader (novell)

nio_manader

”Emma och Daniel kämpar med hormonbehandlingar och pliktsex för att göra ett kärleksbarn.
När graviditetstestet äntligen är positivt blir lyckan fullständig.
Nästan.”

Efter att ha läst den här novellen är jag väldigt glad att jag har barnafödandet bakom mig. Cia Sigesgård skriver den här skräckberättelsen på ett högst trovärdigt och inlevelsefullt sätt där jag ibland känner att jag inte vill vara med längre.

Varje graviditetsmånad delas upp i egna avsnitt och för varje avsnitt stegras obehagskänslan att något vidrigt ska hända. Och det gör det.

Slutet är ett sådant där slut där man jag inbjuds att fundera på olika saker. Var det bara inbillad galenskap hos karaktärerna eller var graviditeten faktiskt så rysligt kuslig som den beskrevs? Jag gillar att ha sådana där funderingar. Något var uppenbart fel och läskighetsbarometern som sitter i min ryggmärgsrad gjorde större utslag än vanligt när den fick smaka på den här novellen. De flesta skräckberättelserna innehåller tydliga övernaturliga inslag som gör det lättare att hålla distansen men inte här inte. Jag har inte läst något av Cia tidigare men i ”Nio månader” märks det att hon kan konsten att väcka reptilhjärnan till liv.

Tack Swedish Zombie för recensionsexemplaret!

4 thoughts on “Recension – Nio månader (novell)

Kommentera

