Hemma igen från en minnesvärd semester

Efter två veckor är jag hemma igen från ett varmt och skönt Thailand. Både hjärna och kropp är utvilade och redo för nya tag. Mina planer att tänka fram behövliga scener mm vid poolkanten infriades delvis. Att jag inte hann riktigt allt det jag tänkt mig gör inget för jag är nöjd med det jag åstadkommit ändå. Mycket av tiden ägnade jag åt att läsa Korpringarna av Siri Pettersen och faktiskt så gav den mig mycket inspiration till mitt eget skrivande. Ibland fick jag kasta mig över blocket eller iPaden för att anteckna viktiga idéer som inte fick förloras till något pris. Recension på Korpringarna kommer i ett senare inlägg.

poolskrivande

Något jag oroade mig för inför resan var hur jag skulle klara av värmen. De senaste två somrarna har jag vid några tillfällen mått fysiskt dåligt när temperaturen legat på kring 28 grader. Med fasa klev jag ur planet och kände hur en kväljande värme slog emot mig (säkert 40 grader) och jag såg framför mig hur två veckor försvann inne på ett hotellrum. Som tur var gick det jättebra och jag vande mig snabbt. Mitt misstag här hemma är nog att jag druckit för lite vatten men i Thailand bar jag ständigt med mig en vattenflaska. En solhatt köpte jag också för att skallen inte skulle brinna upp. Tack vare dessa två saker plus några svalkande dopp i havet och poolen blev upplevelsen av detta exotiska land helt fantastiskt bra. Det jag kommer att minnas mest är båtturen vi gjorde i Phang Nga-bukten, viken som är känd för sina speciella bergsformationer och inspelningen av James Bondfilmen Den gyllene pistolen. Där fick vi åka in i grottor på uppblåsbara kanoter med personliga guider för att ta oss igenom berget och fram till en djup sprickdal där bergväggarna sträckte sig nästan lodrätt hundra meter upp. I en av grottorna såg vi hundratals fladdermöss klamra sig fast i taket. Men någon grottforskar blir det inte av mig. Inte för fladdermössen, de är hur mysiga som helst, men cellskräcken när vi på millimetern tog oss tillbaka ut mot havet genom en trång passage där vi tvingades ligga som klistermärken mot kanotens botten (pga att tidvattnet stigit) var påfallande ansträngande för nerverna.

PhangNga-Baycanoe-advanture2

Tidsomställningen efter att ha kommit hem gör mig långsam i tanken så skrivandet får komma igång i den takt som det faller sig. Ska också besluta mig för om jag ska skriva om den senaste scenen jag arbetade på innan resan och byta ut en karaktärs närvaro mot en annan för att koppla ihop det bättre med första delens handling. Det innebär att jag får döda en älskling men någon större sorg över det känner jag inte. Den scenen är nog menad till något som ska hända i tredje boken. Eventuellt.

8 thoughts on “Hemma igen från en minnesvärd semester

    • Bilderna från Phang Nga har jag lånat från en travlesight (host host, jag borde kanske angett länk, host host). Vår kompaktkamera tog tyvärr värdelöst suddiga bilder så vi får nöja oss med den film de gjorde på oss som deltog på båtturen. Förutom en värdelös kamera så var resan oförglömligt härlig :)

  1. Härligt att du haft en sådan bra och avkopplande semester. Den där känslan att man är redo för nya tag är inte dum :-) Hoppas du kan hålla i den länge, länge och att det går bra med fortsatt skrivande.

    • Jo tack, skrivinspirationen är på topp efter resan :) Kanske lite för mycket för jag vet inte var jag ska börja, men börjat har jag. Inte där jag tänkt mig men what the heck, jag skriver, det är huvudsaken :)

Kommentera

