Vältrat mig i självömkan

Sedan den där standardrefuseringen trillade in i min mail för en och en halv vecka sedan sjönk mitt självförtroende lika djupt och snabbt som börskraschen 1929.
BIG depression!
Jag har varit lika skör som den första frostiga isen på ett tjärn. Negativa tankar har kvävt min skrivglädje och nästan tagit död på min dröm om att en dag bli utgiven. Jag gjorde ett försök att börja skriva om min novell men gnistan blev inte tillräcklig för att jag skulle orka hålla i och fortsätta.

Det förvånar mig att jag reagerade så kraftigt. Oftast reagerar jag med ilska och trotsig tjurighet när saker går emot mig och hellre känner jag så än den här depressiva ynkligheten.
Men det är på väg att vända…

De senaste dagarna har jag snubblat över artiklar, facebookinlägg och blogginlägg som bombarderar mig med uppmuntrande ord. Och budskapet är så löjligt enkelt.

Gör din dröm! Skit i vad förlagen vill ha. Skriv!

För det är ju faktiskt det som är det roliga. Att skriva. Att bli utgiven är ett mål men inte mitt huvudsakliga mål har jag kommit fram till. Jag kan inte bygga mitt romanskrivande på att det jag skapar måste ges ut i bokform. Det dödar min kreativitet, min skrivglädje och kärleken till att skapa egna världar. När jag insåg detta så föll en stor tung sten och jag bestämde mig för att ge fan i vad det är förlagen vill ha. (Ursäkta språkbruket men det krävdes kraftuttryck för att få mig själv att fatta.)

Det otroliga är att mina tankar har vandrat tillbaka till andra delen i trilogin. Det roliga är att jag märker hur mycket jag tycker om att vara där och vandra omkring i karaktärernas miljöer, peta i deras liv och fundera ut vad de ska göra härnäst. Kanske jag öppnar dokumentet till andra delen igen i helgen och fortsätter där jag slutade men jag lägger inga krav på mig. Än så länge är jag bara tacksam för att komma på mig själv med att njuta av tankearbetet. Mina planer börjar formulera sig som så att jag skiter i förlagen ett tag och skriver färdigt trilogin. Även tredje delen som surrar där bak i huvudet. När jag är redo, då köper jag in redaktörshjälp och kanske ger ut själv om jag inte har turen att få hjälp av ett mindre förlag.

14 thoughts on “Vältrat mig i självömkan

  1. Det låter som ett klokt beslut. Det är så lätt att stirra sig blind på det där med utgivning att man glömmer att det inte är det som är själva grejen, utan att skrivandet i sig är en sådan enorm tillfredsställelse. :)

  2. Heja dig! Jag håller med, det finns ju en hel del framgångshistorier när det gäller egenutgivning också, tänk bara E L James ;) Jag vill i alla fall läsa dina böcker när de kommer ut. Oavsett var de blivit utgivna :)

    • Tack Eva-Lisa för dina hejarop! Jag suktar inte efter E L James framgångar men nog vore det roligt om några fler än mina testläsare kan få ta del av min berättelse. Någon gång he he.

  3. Åh, Carola – vad härligt att höra att du är på väg upp! Man måste komma ihåg att förlagen inte har vetorätt på vilka böcker som är bra och utgivningsbara. De gör fel, väljer fel – ofta. Du vet att vi är många som längtar efter att få läsa din trilogi så om/när det känns rätt tycker jag absolut att du ska fundera på egenutgivning och små förlag. Vi kommer stötta dig så mycket vi bara kan! Och du har helt rätt i att det allra viktigaste är att komma ihåg varför man skriver – sen vet vi alla hur knäckande det är att få nej på nej på nej och det är okej att sjunka en stund, bara man inte drunknar på kuppen! :) Kör hårt!!!

    • Alla nej är mycket svårare att ta än vad jag trodde. Ändå försökte jag intala mig när jag började den här resan att det här är något som hör till. Jag tappade självförtroendet ett tag men sakta men säkert är jag på väg att kravla mig upp ur gropen igen – som alltid :) Dina och alla andras hejarop har varit ett ovärderligt stöd i den här processen och jag kommer att komma igen. Under lördagen petade jag i både LOA1 och LOA2 och kände att berättelsen är faktiskt värd att få bli klar, oavsett förlagens åsikter.
      Tack och stor kram! <3

  4. Ibland glömmer jag bort varför jag skriver – för att det är roligt och för att det skulle bli så tråkigt och tomt om jag inte gjorde det. Men det är så lätt att stirra sig blind på utgivning och duger jag eller duger jag inte. Så bra att du har tagit dig tillbaka till det roliga!
    Jag skriver inte någon trilogi. Men om. Då skulle jag se det som en fördel om alla tre böcker var klara innan jag försökte ge ut den första. För det händer ju alltid nya grejer i skrivandet, man blir bättre rent skrivartekniskt och man kommer på fiffiga saker som då går att plantera i den första boken osv. Så det behöver inte vara fel att låta ettan vila, tycker jag.

    • Det är många gånger jag varit tacksam att första delen inte getts ut när jag kommit på en finurlig detalj som jag kan plantera i första boken som får en koppling in i andra ett tredje delen. Framförallt som amatör på det här området kan det vara en fördel att skriva klart alla tre innan utgivning för att minimera skrivkramp. Pressen måste bli så mycket tuffare när det finns förväntningar på nästa bok som kan vara svår att hantera. Just nu kommer jag att ta det lugnt och återuppta redigeringen och skrivande på manus 2. Det är där jag känner att min energi vill befinna sig. Tack för pepp Eva! <3

  5. JA! Precis så. Du skriver ju för att du skriver. Skit i förlagen. Skit i allt annat än att göra det för att du vill berätta. Heja dig! Vad glad jag blir över att du hittat tillbaka. För åh, som jag kan känna igen mig i att inte tro att man räcker till – och för mig tog det mycket lång tid. Kram.

    • Den där känslan att inte duga är himla jobbig. Hatar den! Men något hände när jag öppnade manusen till trilogin och började läsa. Så hemska var de inte. Inte alls. Det behövs säkert göras en del ändringar men grundstoryn är bra, helt klart värd att fortsätta satsa på. Åtminstone kan inte min hjärna sluta tänka på storyn och då kan jag väl lika gärna göra det jag tycker om. Att skriva på den :) Tack Mia för ditt härliga sprudlande pepp!! Kram

  6. Jag kan bara hålla med föregående kommentarer. Skriv för att du tycker det är kul och skriv från hjärtat, då kommer det att gå bra. De få som kommer igenom nålsögat till förlagen är så få och det är inte säkert att alla deras böcker är bra för det.

Kommentera

