Ett par trappsteg upp från källaren

Ni ska ha ett stort tack alla som har peppat mig och förstått hur det är att gå igenom det här! Jag är överväldigad av era fina ord! Jag orkade tyvärr inte svara er individuellt för känslorna var allt för laddade för att jag skulle klara det.

Tack vare er men framförallt en skrivarvän som jag ordväxlade med i onsdags, blev jag så peppad att jag öppnade filen till min medeltidsnovell som jag skrev i januari det här året. Varje skrivpass när jag skrev på den då var som att försöka hålla in en vildhäst i galopp. Jag var helt slut när den var ”klar”. Berättelsen ville så otroligt mycket mer än vad jag tillät den bli. Var det en novell jag hade bestämt mig för att skriva så var det det den skulle bli! Jag redigerade den en gång och skickade genast iväg den till två testläsare för att få ut den så snabbt som möjligt i e-format. Nu fick jag väldigt fin kritik men varför hade jag så bråttom?

När jag tittade på texten igen kändes den väldigt mycket annorlunda i både språk och POV jämfört med Legenden om Amaunet. Eftersom tideräkningen är kring mitten av 1600-talet har jag valt ett ”äldre” sätt att uttrycka mig men enligt mina testläsare är det inte ålderdomligt och svårläst på något sätt. Nu ska jag hitta tillbaka till berättelsens rytm och släppa in alla de scener jag inte tillät mig att skriva från början.

Efter den trista standardrefuseringen från det förlaget som jag ändå hoppats på att få något litet mer än ett standardnej från, ville jag först krypa in i ett skal och gömma mig. Strunta i bloggande och alla andra sociala medier för att glömma allt som hade med skrivande att göra. Men med allt stöd jag fått är jag redan på väg tillbaka och börjar kavla upp åtminstone ena ärmen. Skrivlusten finns där och drar i mig och den känslan är underbar. Det är det jag måste påminna mig om igen, jag skriver för att det är det roligaste som finns.

6 thoughts on “Ett par trappsteg upp från källaren

  1. Jag förstår att det känns tungt, men visst vet du att även om trilogin inte är den som blir antagen först, lär du få den utgiven när du slår stort med ett annat manus. Just sayin’ ;) Kram!

Kommentera

