En (min) karaktärs etniska bakgrund

Då och då diskuteras författarens genusperspektiv. Senast läste jag om det på en Facebook-grupp kring hur en bok/manus uppfyller Bechdeltestet.

För att en film ska klara Bechdeltestet måste den uppfylla följande kriterier:

  • ha minst två (namngivna) kvinnliga rollfigurer
  • … som pratar med varandra
  • … om något annat än män.
    (Hämtat från Wikipedia)

I den här facebookgruppen togs det även upp att det är svårt, i princip omöjligt att hitta en barnbok med färgade karaktärer. Det här har fått mig att reflektera över min egen berättelse. Det är det här med den etniska bakgrunden som gör att min berättelse sticker ut lite extra. Min huvudkaraktär Helena är mexikanska. Håret är svart och hudfärgen brun. Bilden nedan på skådespelerskan Selena Gomez representerar henne väldigt bra. Både klädmässigt, i ålder och det att hon ser nyligen nedslagen ut. (Som författare pucklar jag på henne ganska rejält.)

Selena-Gomes-Action-in-Getaway-Movie

Helena får i många sammanhang lida för sin bakgrund, särskilt inledningsvis men också i senare delen av fördomsfulla personer som tror hon står på fel sida just för att hon ser ut som hon gör.

Tack vare lektören blev inledningen omskriven där denna aspekt blev mycket tydligare än den var från början. För ska jag vara ärlig gjorde jag inte så stor sak av hennes bakgrund ur den aspekten. Mitt fokus var mest på hur hon såg på sig själv men nu ser jag att det här är en detalj som tjänar på att förstärkas lite till. Jag låter det vara tillsvidare och avvaktar besked från de tre sista förlagen som inte svarat ännu innan jag gör de små justeringar som behövs. Nu satsar jag på uppföljaren tills den är klar och behöver vila inför nästa redigeringsomgång. Till tredje och sista delen har nya fräscha idéer ploppat upp tack vare det här.

Det här är första steget för mig att våga berätta mer om vad jag skriver. Det var under Författarkliniken som förlagspanelen peppade mig att våga avslöja lite mer om min trilogi. Mer än att det är magisk realism. En blandning mellan diskbänksfantasy och chic lit fantasy skulle man kunna säga. (Diskbänksfantasy står för att det handlar om vardagliga händelser i vår enkla värld.)

19 thoughts on “En (min) karaktärs etniska bakgrund

  1. Vad spännande det låter! :) Det här med etniska bakgrunder är något som jag sällan tänker på själv och kanske har det att göra med att jag inte är etnisk svensk själv, jag vet inte. Dock tycker jag att du verkar ha tecknat ner en väldigt intressant karaktär. Kul också att du avslöjade lite mer om ditt projekt! :)

    • Nu blir jag nyfiken. Vilken bakgrund har du? :) Du behöver inte berätta om du inte vill.
      Jag tänker heller inte så ofta på karaktärens etniska bakgrund när jag läser. De är de de är liksom.
      Jag blir glad över att du tycker min karaktär låter intressant och spännande! Tack :)

      • Ingen fara, det är ingen hemlighet. Jag är hälften marockan och hälften finne, hehe snacka om bastard ;)
        Samma här, men jag antar att det ibland kan vara lättare att hitta bra karaktärsfördjupningar om man jobbar lite mer med olika nationaliteter, kanske?
        Det gör jag verkligen och jag hoppas jag får läsa din bok en dag. Nu har jag ju följt din resa så länge, att jag är grymt nyfiken! :)

      • Det var en spännande mix :) Exotiskt.
        Mina karaktärer är en salig blandning av nationaliteter. Fyra när jag räknar lite snabbt. Det borde jag ju ha nämnt i inlägget men av någon anledning tänkte jag inte på det. De är de de är som person och inte sin etniska bakgrund för mig. Kanske därför de inte kom med? :p Men det blir ett annat bra inlägg. :-)
        Och som svar på din sista kommentar;
        :-) :-) :-)

      • Det låter spännande! :) Och visst är det så, de är de de är, men oavsett varför ska vi aldrig vara rädda för att utforska någon karaktärs bakgrund :) Idag är det ett så känsligt ämne med etniska bakgrunder att jag upplever en ängslan redan där. Tycker du är jättemodig som vågar :) Så jag ser fram emot det inlägget :)
        Skoj! För jag vill verkligen läsa din bok nu! :)

    • Jag tycker egentligen inte att det är så viktigt att klara det där testet. Böcker ska få handla om precis vad som helst. Samtidigt är det ju bra att det uppmärksammas så barn inte matas med stereotypa karaktärer (när det gäller barnböcker). För egen del bryr jag mig inte så mycket om vissa böcker har stereotypa könsroller, de världarna finns ju på riktigt också och varför ska man inte få skriva om dem? Med andra ord tycker jag att du kan vara lugn även om du inte klarar testet :) Kram

  2. Hm, det där med bakgrunder och genus. Jag har också reflekterat en del över det. När jag höll på med mitt förra manus var det någon som blev irriterad eftersom jag bara lyfte fram männen (inte så konstigt kanske när jag skriver gaylitteratur…) Tror att mitt nya manus klarar testet :P

    Ditt manus låter väldigt spännande! :)

    • Det är alltid någon som irriterar sig på något. De har förstås rätt att få uttrycka sig men vi också. Vill vi skriva om bara män så nog f… ska vi få göra det!
      Kul att du blir nyfiken på mitt manus! :-)

  3. Det här får mig att tänka på debatten om ”Lilla Hjärtat” för några år sedan då författaren blev anklagad för rasism då bilderna i boken påminde om ”black face”-bilder. Författaren hade skrivit sin historia med ett gott syfte, men det blev ändå så fel. Det kan vara en anledning till att ‘etniska’ svenskar (om det nu verkligen finns någon som kan sägas vara det) som författar är försiktiga med att blanda personer av olika etnicitet. Det är så lätt att det blir fel på något sätt.
    Kanske är det lättare om man skriver fantasy, särskilt om berättelsen utspelas i andra världar. Då kan man ta upp olika problem med etnicitet eftersom grupperna inte finns någon annanstans än i ens fantasi, även om deras problem har sin grund i vår världs.

    • ”Lilla Hjärtat” kom upp i den facebookdiskussionen också som väckte mina reflektioner. Jag håller med om att det av någon anledning i det här landet ständigt är människor som blir kränkta och då särskilt när det diskuteras etnicitet. Olika kulturer har alltid intresserat mig och kanske är det därför som jag också vill skriva om det. Visserligen skriver jag fantasy men den utspelar sig i vår kända värld så någon kommer säkert reta sig på att någon är orättvist behandlad. Och det är det som är grejen för mig, att visa att det finns orättvisor överallt, även inom de etniska grupperna. Sedan kan ju gränsdragning vara mycket svår mellan vad som är en etnisk grupp och en annan. Då kommer vi in på vi-och-dem-tänket som egentligen är ursprunget till begreppet etnisitet som kommer från antikens Grekland som ville göra skillnad på folk och folk. Men det är en annan historia… :)

  4. Ja det där med etniska bakgrunder har jag tyvärr inte riktigt fått med som jag borde. Växte ju (tyvärr) upp med mest av flera generationers svenskars barn. Det präglar ju skrivandet när jag skriver i den mer renodlade ungdomsgenren, medan dystopin har flera karaktärer med annan bakgrund…

    • Jag hoppas inte mitt inlägg fått dig (eller någon annan) att känna borden när det gäller antal män/kvinnor eller etnicitet i ditt (era) manus! Jag tog med den där testmallen bara för att visa på vad som diskuteras i olika forum. Att önska att en författare skrivit mindre stereotypt är inget konstigt men med mitt inlägg ville jag visa på mina reflektioner kring mina egna karaktärer. Känn inga borden utan skriv din story precis så som den kommer från hjärtat :). Sedan är det lite som du säger att i dystopins värld är det mer vanligt med segregerade samhällen. Lite av grejen också det här med en central makt över andra som ska stoppas in i olika fack. Jättespännande tema som det går att göra hur mycket som helst av.

  5. Ja det är ju det att alla kategorier påverkar ju, inte bara genus utan också färg. Eller snarast att färg blir viktigt när det inte är majoritetens. Jag tycker det låter himla spännande och vill fortfarande att du ska få ut den där bokserien så att jag får läsa. Så fortsätt gärna trigga fantasin och läslängtan genom att berätta just sånt här. Det är himla kul!

    • Det ser väldigt mörkt ut med utgivning just nu. Fick nyligen ett refuseringsbrev från det förlag som var mitt sista hopp som kändes någorlunda rimligt. Jag blir ändå glad av att jag väckt intresse hos dig och några andra bloggläsare. Alltid något :)

  6. Ping: Karaktärsfördjupning |

Kommentera

