Recension – Nattens jägare

Nattens jägare

I boken får vi möta Emma, en osynlig och ensam tonårstjej. En dag bevittnar hon hur Gustaf Klein tar sitt liv framför ett tåg och hittar hans amulett, ett smycke med magiska krafter. Tycke uppstår snart mellan Emma och Tomas som går i hennes klass men saker och ting kompliceras när hon träffar hans kompisar som visar sig vara nynazister. Parallellt i boken utspelar sig även en annan berättelse någonstans i Afrikas förflutna, en berättelse om Gaihji, Nattens jägare, vars äventyr vävs in i Emmas liv.

Tidigare har jag läst Amsalor och draken av Mattias Lönnebo. Recensionen av den boken hittar ni här. Nattens jägare bär på samma magiska äventyr men i en helt annan värld och plats. Emma är en karaktär jag snabbt fattar tycke för, hur hon sätter sig emot de som tidigare kuvat henne och hur hon sedan växer för varje kapitel. Den spirande kärleken mellan Emma och Tomas känns precis så där oövervinnerlig som bara tonårsförälsken kan göra. Stark, vacker och oskuldsfull. När Tomas snärjs in i nynazistiska kretsar som ofrånkomligt leder in honom på farliga vägar knyter det sig i magen på mig och jag hoppas att Emma ska vara tillräckligt stark för att stå upp mot ondskan.

Det är intressant att se hur Mattias väver ihop nutid (nåja, 70-tal som är den tid Emmas och Tomas berättelse utspelar sig i) med ett mytomspunnet Afrika någonstans långt tillbaka i det förgångna. Magi som spiller över från heta savanner och fuktiga djungler med dunkande trummor in i ett modernt samhälle, Gaihji som är huvudkaraktären i den parallella berättelsen är både fruktad och älskad. Den resa han företar sig med sin son Sentwali genom Afrika speglar den eviga kraften kärleken har, att övervinna ondska, styrkan att sträva mot det som är gott. Så när jag slår igen boken är det med en varm känsla av hopp för en framtid där människors rätt till frihet och lika värde ska få segra.

Språket är kortfattat och enkelt och passar den målgrupp (12-15 år) som boken vänder sig till. Inga onödiga utsvävningar som lätt kan trötta ut en otålig tonåring (har nämligen en sådan hemma).

Boken är högaktuell nu i de tider då vi ser flyktingar strömma in i ett europa där makthavare står som förlamade och rädda för att göra något medan medborgarna öppnar sina hjärtan och frikostigt delar med sig. När jag slår igen boken är det med större hopp om en bättre framtid där vi alla kan leva sida vid sida och respektera varandras olikheter. Det är sådana som Emma som gör skillnad, sådana som hon som vägrar att stå och se på som gör att ondskan inte kan få fäste i vår värld.

Tack Mattias för recensionsexemplaret och för att du ger hopp till världen!

13 thoughts on “Recension – Nattens jägare

• Det finns förvånansvärt många bra böcker som klassas som ungdomsböcker men som även vi vuxna kan läsa med stor behållning. Själv berörs jag minst lika mycket om huvudkaraktären är elva år som trettio år. Bara handlingen fångar mig och som i det här fallet, berör på ett sätt så att tankarna glider tillbaka till karaktärerna flera dagar efter att jag läst ut boken. Roligt om jag lyckats få dig nyfiken på Mattias böcker för han har en särskild förmåga att levandegöra sin berättelser :) Kul också att du hittade hit! Välkommen! :-)

• Jag är nästan lite avundsjuk på hur mycket ungdomarna har att välja på idag :) Med uppmuntran från föräldrar och skolan hoppas jag läsintresset står i sig för dem.

1. Den boken träffade verkligen rätt tidsmässigt, för som du säger verkar den ju väldigt aktuell. Den lät också spännande, även för en som inte läser ungdomsböcker ;)

• Boken är verkligen högaktuell nu. Den skulle passa väldigt bra som diskussionsunderlag för skolungdomar nu i dessa tider. Jag kommer att rekommendera den för lärarna på mina döttrars skola.