Redigering och research om grekiskt bibliotek

På jobbet är det flyttkaos just nu. Jag har fått ett nytt rum som jag installerat mig i och har utsikt mot söder och gatorna där folk rör sig. Tidigare hade jag kontoret mot norr, in mot en tråkig innergård där inte mycket hände. Vad som händer utanför fönstret är egentligen ointressant. Jag har fullt upp med jobbet ändå. Det som känns bra är att jag får se lite mer sol än vanligt.

Igår fick jag äntligen den efterlängtade tiden att redigera på andra delen i Legenden om Amaunet. Det har varit väldigt lite tid för det de senaste tre veckorna och ändå är jag bra på att ta mig tid med manuset. Jag kom in i det som om jag aldrig gjort något annat. En himla skön känsla när det går så lätt och startsträckan knappt är mätbar. Idag längtar jag hem för att få fortsätta där jag slutade, vandra in på det där biblioteket med mina karaktärer där de ska försöka få lite mer svar på hur de kan lösa ett av sina problem. Biblioteket är inte vilket som helst. Det är nationalbiblioteket i Aten.

National-Library-Of-Greece

Biblioteket är inte så gammalt som man kan tro. Det byggdes på 1800-talet i neoklassisk stil och ritades av den danske arkitekten Theophilus Hansen. Det svåra har varit att hitta bilder på hur det ser ut inuti men jag har löst det med att hitta på ett eget hemligt utrymme. Det är det här som är så bra med att skriva fantasy. Man får hitta på lite som man själv vill bara det blir trovärdigt. Tänk er att där nere under byggnaden finns en av världens största samlingar av skriftrullar från flera hundra år tillbaka. Ja, till och med tusen år tillbaka. De svar mina karaktärer hittar där leder dem rakt upp på dramakurvan.

11 thoughts on “Redigering och research om grekiskt bibliotek

    • Gruvade mig för startsträckan efter de här veckorna men jag är väldigt tacksam att det gick så lätt att komma in i texten igen. Lördagen utlovar hällregn och det gör att jag inte kan göra det jobb vi behöver utföra i trädgården. Innejobb vid datorn blir det istället med andra ord. Tjohoo!

  1. Wow, vad härligt kreativt det låter :)) Och spännande. Det kanske är bra med lite nya utsikter och mer ljus, speciellt i vinter när dagsljuset är svagt. :)

    • Ljuset kommer göra stor skillnad för mig i vinter med det nya rummet. Jag förstår inte hur vissa kan sitt på sina kontor med nedsläckta lampor och vara produktiva. Jag skulle somna :D
      Mm. Spänningen är på en högre nivå i det här manuset :)

    • Nääää! Men Anna, vad synd. Jag hade gett dig en kram på stört :) Du kämpar så hårt med ditt manus och det hade varit så kul att få byta några ord med dig :) Men jag förstår dig. Det är pirrigt att ta kontakt med ”främmande” människor och ”störa” (som man kan uppleva det som). Det får bli nästa gång :). Kram

      • Åh, vad snäll du är! <3
        Skrivandet har jag lagt på is ett tag och jag fattade också det stora beslutet att radera alla inlägg på min blogg och börja om från början. Och det har aldrig känts bättre :)

    • Samma här. Jag gillar inte fyrkantiga boxar. Mitt ledord genom hela första utkastet var ”Free your mind” och det försöker jag följa i allt jag skriver sedan dess. Det har fått mig över många pucklar som hotat med skrivkramp :)

Kommentera

