På väg hem från en inspirerande helg

När jag skriver det här inlägget sitter jag på tåget på väg hem från Stockholm. Jag är omtumlad, matt, lycklig och fylld av så mycket inspiration från författarkliniken att jag inte vet var jag ska börja. Det löste sig dock med hotellet. Vi fick trots allt bo på det hotell som jag bokade från början. Bara några minuters promenad från lokalerna där Författarkliniken höll till.

Föredragen av författarna var alla inspirerande men det var nog Sara Löwestam och Björn Ranelid som fick mig att beröras mest. Sara med sin härliga spontanitet och skojigt galna lovord för grammatiken. Ranelid som rappade metaforer i en aldrig sinande ström av ord. Det smått pinsamma var att han ofta vände sig direkt till mig från scenkanten och spände blicken i mig medan han talade. Verkligen böjde sig fram och bara talade till mig personligen. Som tur var förväntades jag inte svara för det var inte lätt att hänga med i hans snabba ordström. Helst hade jag velat ha hans framträdande inspelat för att kunna gå tillbaka till. Lyssna och sedan pausa för att få tid atta analysera och begrunda hans vackra och metaforiska meningar. Medvetet har jag valt att inte ha någon uppfattning om honom tidigare då media gärna spelar på hans personlighet men nu har jag kommit fram till att kungen av metaforer är en man jag verkligen gillar. 

Det var en besvikelse att Ranelids böcker var slut när jag väl vågade mig fram till hans signeringsbord i pausen. Som tur är finns det andra snabba sätt att få tag på böcker så en av hans böcker finns redan i e-format i min app iBook.

Panelen med lektörer och författarcoacher var mycket givande liksom panelen med förläggare och en litteraturagent. Lite aha-upplevelser dök upp då och då. 

Sedan var det ju alla möten med alla likasinnade skrivande människor som jag träffade i pauserna som gav mycket inspiration också. Bloggvänner och nya bekantskaper som berättade sina historier om vad de skriver på. Minst sagt en helt underbar helg jag kommer att leva länge på. Jag skulle säkert kunna skriva mycket mer men jag är så uppfylld av allt att jag hellre vill smälta det i lugn och ro innan jag kan plocka ut godbitarna och berätta om dem här. Det får bli i ett senare inlägg.

13 thoughts on “På väg hem från en inspirerande helg

  1. Visst var det en underbar och inspirerande helg. Jag måste ha några dagar på mig att smälta allt jag också. Kul att träffa dig och andra bloggare, IRL, som det så fint heter!

  2. Håller med om allt och särskilt delen om Ranelid. Jag såg att han pratade med dig hela tiden :) :) Som du säger; han rappade verkligen metaforer i en aldrig sinande ström av ord. Jag skulle försöka återge föreläsningen för min mamma men det var inte helt enkelt… Håller också fortfarande på och smälter allt. Vilken helg!

    • Jag hade helst velat ha Ranelids underhållande framträdande inspelat. Dels gick det väldigt fort för en person som jag som gärna vill suga på metaforerna och analysera dem men jag blev också distraherad av hans kontakt – Herregud, förväntas jag svara tänkte jag panikslaget flera gånger :D Helt klart en fullspäckad helg med massor av intryck att smälta :))

    • Det var ett medvetet val att inte konsultera dem personligen. Jag försökte få till andra manusets inledning dagen innan jag skulle åka för att ta med men gav upp :) Jag blev aldrig nöjd :p
      Största behållningen var coachpanelen och förlagspanelen där publiken fick ställa frågor. Svaren var både uttömmande och inspirerande. Det var ingenting som stack ut extra som var bättre än allt det andra som jag kommer på nu. Men något jag tog till mig var ”att aldrig ge upp” ;) och att jag har gjort ett j… bra jobb med mitt manus utifrån alla tips kring gestaltning, research mm :)

  3. Ha ha, var det dig Ranelid vände sig till från scenkanten och spände blicken i. Såg att han ofta gjorde det. Håller med om att han och Lövestam var mest suveräna bland de suveräna.
    Vi hann ju hälsa på varandra i foajén – det är alltid så kul att se bloggare live!

    • Jomenvisst serdu :) Jag var den han spände blicken i och ställde frågor/påståenden till :D Så här i efterhand minns jag inte ens vad han sa till mig. Ganska omtumlande möte om jag säger så :)
      Det var kul att träffa dig också och nu har jag hittat till din blogg också. Vilka inspirerande inlägg! Den följer jag på stört :)

Kommentera

