Recension – Stalaktit

stalaktit

Efter ett sommaruppehåll med recensioner drar jag igång igen och mjukstartar med skräcknovellen Stalaktit av Stewe Sundin.

Elinora ska börja i en ny skola och drömmer om att få vänner, att få höra till, vara med och leka som alla andra barn. Hennes mamma sitter mest vid köksfläkten och röker när hon inte ryter åt henne för att hon har gjort något fel. Det är en mörk berättelse om en flickas tunga känslor om utanförskap. Hur en smärta växer i henne och blir allt mer fysisk av mobbning och förskjutning från hennes mamma.

Berättelsen berättas ur Elinoras perspektiv och beskriver hennes upplevelser och känslor hur det har varit och om hur det blir den första skoldagen på nya skolan och hur drömmen av vänskap och tillhörighet krossas. Efter en stund när jag har läst börjar jag undra när handlingen egentligen ska börja. Det är som en lång inledning där jag får beskrivet för mig Elionoras liv men just när jag börjar undra när det ska dra igång så fångas jag av något som händer och som drar mig vidare mot ett minst sagt oväntat slut.

En melankolisk, tragisk berättelse skriven med en vacker, spröd röst som döljer ett barns uppdämda hat mot en allt för dömande omgivning.

Tack Swedish Zombie för recensionsexemplaret! E-novellen går att köpa från förlagets hemsida eller de vanliga nätbokhandlarna för ca-priset 19 kr.

Bild lånad från Adlibris.

Kommentera

