Vill ha mer hårdkokt

Den här sommaren har ägnats åt mycket läsning. Det kanske ni som följer min blogg har märkt. Och ni som följer mig vet också att jag är ett stort fan av genren fantasy, skräck och SF. Boken jag läser nu, ja herregud, tro det eller ej men det är en deckare. Trodde inte jag skulle läsa det mer på många år efter att ha tappat intresset för den genren. Men nu har jag inhandlat en sådan e-bok för en billig penning och tycker att den är välskriven, smart upplagd (trots att jag inte läst slutet) och väldigt mycket annorlunda från andra deckarböcker jag har läst (och det är en hel del i mitt tidigare liv innan jag klev ut ur garderoben och bekände att jag älskar fantasy).

Trots alla dessa bra komponenter kliar det i mig att läsa den. Jag börjar känna en viss abstinens efter det övernaturliga. Något mer hårdkokt som ruskar om mina nerver. Jag brukar likna läsare vid vegetarianer eller icke vegetarianer. Man kan vrida och vända på det åt vilket håll man vill men låt oss kalla mig icke vegetarian i litterära sammanhang. Jag vill ha drakar, orcher, häxor och annat knytt i något magiskt sammanhang, annars får jag en fadd smak i munnen. Ge mig vad som helst som är övernaturligt så är jag i mitt rätta element. Romance (inkl erotik) och deckare är som att ställa fram en tallrik med konserverade champinjoner, torra salladsblad och några andra färgglada grönsaker som bara är färgglada men inte ger den där stunsen, tuggmotståndet som jag vill ha.

Ni undrar säkert vilken bok jag läser. Följ mig på Goodreads om ni är nyfikna men den är skriven av en kvinnlig författare vars manus tio olika förlag ville ha kontrakt på.

Trots den fadda smaken av deckaren lär den mig något och att byta genre, prova någon vegetarisk rätt är faktiskt ganska så nyttigt då och då.

8 thoughts on “Vill ha mer hårdkokt

    • Fast inte helt olika Kati :) Nu nämnde jag inte Feel good för det är en genre du har fått upp mina ögon för. Jag borde läsa mer av den genren men det blir aldrig av. Ge mig gärna tips för där är jag en bambi på hal is :D

  1. Tror att man gärna ska läsa olika genrer och sen låta just det glida in lite mysigt i det man själv pysslar med för det gör inte de egna favoriterna sämre utan kanske man lyckas hitta en ny vinkel bara. Själv läser jag för tillfället mängder av historiska skildringar, vilket förstås beror på att jag vill inspireras inför mitt eget projekt, men då och då låter jag nåt helt annat vara med som vegetarisk ingrediens.

    • Absolut är det så Mia. jag läser gärna vad som helst annars utom just deckare och erotisk romans. Gärna feel good och vanlig skönlitteratur om mänskliga öden (historiska också för den delen). Den ger inte alls den där fadda smaken. Tvärtom ger skönlitteraturen bra infallsvinklar åt mina egna karaktärers livsöden. Retade mig så på deckarens klassiska ”letaledtrådarochtjafsmedkollegor” även om det just i den här boken var vinklat på ett ovanligt sätt och kände för att spy ur mig. Men det som triggade mig mest var en avgörande detalj för historien som var så lös och obegripligt orealistisk att det gav vatten på kvarnen i mitt tyckande av genren :). Jag är ändå glad att jag läste den för den lärde mig att det går inte att lura läsaren med vad som helst. Fast tydligen ganska många ändå eftersom den uppmärksammats så :p.

      • Det finns ju bra deckare också. Men det är inte direkt just den sorten du beskriver. Sen beror det förstås på vilken sorts deckare man vill läsa. Och skulle rekommendera Salla Simukka ”Röd som blod” ”Vit som snö” (och när den kommer på svenska ”Svart som ebenholtz”), ungdoms”deckare” kan man eventuellt kalla det.

      • Den bästa deckaren läste jag för två år sedan. Bländverk av Thomas Eriksson, så ja, det finns bra deckare också. Ditt tips ska jag hålla utkik efter för helt avstånd tar jag inte från genrer bara för att vara vrång. :)

Kommentera

