God lust att ändra på hela skiten

Jag har hunnit plöja igenom några böcker den här sommaren och det är oundvikligt att jämföra dem med det jag har skrivit själv. Inte så mycket hur jag skriver utan vad. Scenerna. Intrigerna. Helheten. Dramaturgin. I princip vill jag ändra på allt. Och det där refuseringsbrevet som kom idag gav behovet av en makeover en extra skjuts. Ingen extrem makeover men ändå så omfattande att jag funderar på att lämna projektet för en stund och utveckla medeltidsromanen istället. Samtidigt är jag sugen på att påbörja förändringarna i första manuset. Ni hör. Jag velar väldigt mycket. Antar att jag fortsätter redigeringen av manus två tills jag fått svar från de flesta förlagen – någon gång i höst. Behöver jag säga att det känns frustrerande?

19 thoughts on “God lust att ändra på hela skiten

  1. Du behöver verkligen inte säga att det känns frustrerande, det förstår vi! Det är verkligen jobbigt det där med att läsa annat och få en massa ovälkomna (men kanske behövliga) tankar i huvudet. Tror ändå att det är bra att vänta tills alla svar rullat in, för tänk om någon är intresserad och så har du redigerat halva manuset. Och när du ändå är igång med tvåan är det lika bra att fortsätta. En sak i taget så blir det bättre gjort, det tror jag, trots att jag själv brukar ha svårt att inte hatta mellan olika saker.

    • Jag kommer invänta svar från alla förlagen som du råder mig om för jag tror som du att det kan ju faktiskt vara så att ett förlag gillar det som det är. Nåja, någorlunda i alla fall :) Det här hör väl till vardagen att ständigt komma på nya förbättringar :D

  2. What she said :) Men lever inte nödvändigtvis som jag lär. Bara häromdan kom jag på att jag borde lägga till en grej i Dränkt. Sen kom jag ihåg att det ju inte går längre … Håll ut. Gör inget förhastat i själva manuset. Kanske fundera och anteckna på sidan av om du har behov av att tänka nytt? Heja.

    • Fundera och anteckna är vad jag kommer att nöja mig med. Jag ska ha lite is i magen och se vad förlagen ger mig för typ av respons innan jag gör något konkret. Planera vid sidan om skadar ju inte :) Intressant det du säger om Dränkt. Jag förstår att berättelsen fortsätter att leva i ens tankar även efter utgivningen så som man är van att bearbeta det. Men i ditt fall hade det garanterat inte gjort någon större skillnad för den är så perfekt som den är :)

  3. Oh, jag känner också igen mig!!! Jag hann göra upp en hel omskrivningsplan för Middagsmörker innan Opal antog det. Nu får jag försöka acceptera att de uppenbarligen gillar det ursprungliga upplägget! :) Med det sagt hade jag väntat med att börja arbeta om tills alla förlag svarat – man vet ju aldrig! :)

    • Jag har lyssnat på era kloka råd och ska inte låta mig överilas och ändra på något förrän jag fått svar. Så du gjorde också en sådan omskrivningsplan? Kanske är det hybris men i mitt fall behöver jag göra något åt karaktärens passivitet. Det är där skon klämmer som mest i mitt fall.

  4. Frustrerande låter som mellannamnet. Men jag skulle säga att det finns ju liksom två vägar, antingen fortsätter man redigera och redigera. Eller så börjar man på något nytt. Jag lämnade allt gammalt refuserat och skrev nytt och det visade sig vara rätt för mig. Men det som är rätt för mig måste ju inte vara det för dig. Och den berättelse du ju har i trilogin har du levt med så länge att det också kan vara svårt att släppa greppet. Hur du än väljer att göra så hoppas jag att du kommer ut ur frustrationen för där är så jobbigt att vara.

    • Om jag ska skriva om så är det ”bara” mittendelen som behöver göras om. Jag är väldigt nöjd med de första hundra sidorna och slutet. Där har jag gjort rätt (hoppas jag) men som jag nämnde för Charlotte så vill jag att min huvudkaraktär är lite mer aktiv i vad som händer. Inte att hon ”drabbas” av saker. Fast nu när jag analyserar det igen så blir jag åter igen tveksam om det egentligen är så farligt fel. Gud vad jag önskade att jag hade en lektör eller redaktör att bolla scener med. Någon som pekade med hela handen och styrde mig rätt redan i ritningsstadiet och inte när hela bygget är klart. Tids nog så…

  5. Åh, det är så svårt det där. Man kan verkligen grubbla ihjäl sig. och ändra i evighet. Vänta du tills alla har svarat. Hur många är det som du väntar svar ifrån? Jag har just hittat två fel i Dolda tecken. En bokstav som försvunnit och en som tillkommit. Efter etthundra korrvändor. Nu vill jag bara slita mitt hår och lägga mig ner och dö.

    • Det återstår svar från fem förlag av åtta. Stavfel förekommer i alla böcker Emma :) Var du lugn. Det är värre om en hel sida saknas eller så :) Jag har också lugnat ner mig och redigerar i godan ro på andra manuset. Efter att ha läst ytterligare en bok (Half bad – Ondskans son) så känns inte manuset lika dåligt längre. Half bad har egentligen fått massor av toppenbetyg men jag känner mig inte så lyrisk över den som andra gör. Den var bra men det hände inte så mycket förrän mot slutet.

  6. Jag håller med Emma. Vänta tills du fått svar från alla förlag. Alternativt gör en kopia av manuset och ändra i det, men om du får det antaget visar det sig kanske att du bara har gjort en massa onödigt arbete då :)

    • När jag börjar en ny redigeringsrunda skapar jag alltid en ny kopia så jag har kvar alla tidigare versioner. Men jag ska inte påbörja några ändringar än utan göra som ni föreslår och vänta tills jag fått svar från alla förlag. Jag är beredd på att ändringar behöver göras – givetvis, men det vore toppen att få lite mer professionell guidning. Sedan är det ju det här med den individuella bedömningen. Det gäller att manuset hamnar hos exakt rätt person vid rätt tillfälle med rätt sinnesstämning :) Och en mördande konkurrens ovanpå det så sjunker oddsen att få det antaget betydligt. Men jag ger inte upp än. En dag och ett manus i taget. Just nu är det del två som bearbetas.

  7. Jag är i sista fasen av mitt redigerande och velar lite fram och tillbaka med både det ena och det andra. Men nu har jag bestämt mig för att det är sista vändan. Man läser nya böcker hela tiden och får nya infallsvinklar och nya tankar men man får ta på sig skygglapparna efter ett tag!

    • Där sa du något viktigt! Skygglappar. Jag har läst många bra böcker de senaste veckorna och då är det lätt att jämföra sig. Vem som helst kan hänga läpp då över sitt manus som inte liknar något annat. Och det är väl just det som är fördelen. Att det är sig självt och ingen kopia av något annat. Hybrisen har släppt en aning men att det kan behöva en hel del fintputs är jag inte ett dugg främmande för. Men just nu sätter jag på mig de där skygglapparna och stretar vidare men uppföljaren.

Kommentera

