Inte imponerad av G R R M

Med risk för arga reaktioner så vill jag ändå säga att jag inte är särskilt imponerad av George R R Martin. Snart hundra sidor in i första boken Kampen Om Järntronen är jag smått uttråkad. Det ska tilläggas att jag inte har sett ett enda avsnitt av tv-serien. Vet inte om det hade varit till en för- eller nackdel för att skjutsa in mig i hans berömda världsbygge. Än så länge har jag inte känt mig särskilt engagerad i någon karaktär men jag ger inte upp boken än. Riktigt så hemsk är den inte. Språket är helt okej men efter att ha läst Rothfuss och Stiefvater är det lite torftigt. Förhoppningsvis fångar boken mig om femtio sidor till.

10 thoughts on “Inte imponerad av G R R M

  1. Jag har inte läst bokserien och känner att jag vägrar göra det innan han avslutar den. Robert Jordan blev aldrig klar med ”Sagan om Drakens återkomst” verkar det som (och jag älskade den ett tag, men det blev för mycket till sist) och Douglas Adams hann inte slutföra ”Liftarens guide till galaxen”-serien heller. Det blir inte samma sak alls om en annan författare skriver en avslutande roman i en serie.
    Så jag vill se om G.R.R. Martin hinner slutföra den innan han dör innan jag ens överväger att ta mig igenom serien. Inte har jag läst ”Sagan om Ringen”-trilogin, trots åtskilliga försök (något som flera vänner har svårt att förstå). Filmerna tycker jag dock är helt suveränt gjorda av Peter Jackson!
    Men jag har följt ”Game of thrones” på SVT i alla fall och kan väl konstatera att den i alla fall inte är förutsägbar. Huvudpersoner dör hela tiden och nya kommer in. Det som irriterar mig med serien är just mängden av karaktärer. Vissa har det tagit mig säsonger att fatta vilka de är! Kanske skulle det bli klarare om jag läste böckerna, men jag känner ingen lust att ge mig på dessa ”tegelstenar” i det här fallet. Så jag tänker avvakta för min del. Ska bli intressant att följa vad du tycker om böckerna. :)

    • Jag har inte planerat att läsa någon mer bok av GRRM efter den här – om jag ens orkar igenom den. Det är hur många karaktärer som helst även i boken och det blir inte enklare av att de ibland kallas vid smeknamn och ibland med sina riktiga namn. Klokt av dig att avvakta att läsa dem. Du har en stor poäng i det där att det finns en risk med att serien inte skrivs klart. Grymt irriterande. Andra böcker ligger på kö och lockar mig betydligt mer än den här så det finns stor risk att de får förtur.

  2. Ibland vill man bara lägga ifrån sig en bok. Tegelstenarna har ibland en förmåga att bli för tjocka, det känns som om man skulle kunna kapa några sidor! Har inte läst något av honom men som Ylwa skriver har jag sett Ringen-filmerna men inte läst böckerna. Ibland är det bättre att se en film än att läsa.

    • Sagan om ringen har jag läst allihop och tyckte jättemycket om dem. Men det här tilltalar mig inte det minsta. Det var lite spännande ett tag men i två sidor men sedan planade det ut igen och handlade om ungmöer, vem de ska gifta sig med och oäktingar som surar över sitt öde. Typ. Jag har lagt ifrån mig boken och börjat på en helt annan. Nu hoppas jag den är bättre.

  3. Tja, det är ju inte för språket som Martin är känd, utan för intrigerna och karaktärerna. Jag håller med om att han kan vara ganska seg ibland, och i de sista böckerna särskilt (har läst alla utom den sista som jag fastnade i på mitten och inte lyckades fortsätta med). Jag tycker att han är fullkomligt lysande på vissa sätt, som att han inte har några goda eller onda karaktärer, utan snarare en ganska rejäl gråskala. En av de som man uppfattar som ond i början av första boken utvecklas senare till någon som man snarare betraktar som, ja, kanske inte god, men som en man verkligen bryr sig om och definitivt inte ond. Han utsätter sina karaktärer för precis vad som helst, och man kan aldrig någonsin – NÅGONSIN – gissa vad som ska hända. Jag tror att han är ganska ensam om att så till den milda grad vara oberäknelig i sitt historieberättande, och det är verkligen en styrka, och antagligen en stor anledning till att han är så älskad av så många. Men som sagt, han har alldeles för många karaktärer med (och i början är det egentligen inte så farligt, det blir värre sedan…), och han har ett ganska segt berättande.

    Klokt att du inte plågar dig i onödan med att läsa hans böcker. Gillar man inte något så gillar man det inte. Men det kan vara trevligt att ha försökt, då vet man i alla fall vad det är man inte gillar, och kan ha en uppfattning.

    • Jag ska försöka igen vid ett senare tillfälle. Kanske redan i sommar. Hundra sidor till – sedan får jag se vad jag tycker då. Att han skriver fullständigt oförutseende är ju lite lockande :)

  4. Jag har inte ens funderat på att läsa böckerna och nu blev jag ännu mindre intresserad av att göra det. En del historier gör sig kanske bättre på film eller som teve-serier, än som böcker?

  5. Jag hade turen att kunna sträckläsa första på en semester och lyckades komma igenom det sega introducerandet av allt, men sedan gick det sämre (fastän jag ändå gillade dem) och tre, fyra (?) böcker in blev det en läspaus mellan mig och Martin som nu varat i två år drygt. Får se om det återupptas… men inte i det närmaste. Annat lockar mer ;)

Kommentera

