Redigeringsvilan över för denna gång

Det blev en lång paus den här gången men äntligen har jag kommit igång med redigeringen av utkastet på uppföljaren. Först tänkte jag skriva färdigt slutscenerna men insåg att jag har glömt alldeles för mycket för att kunna knyta ihop trådarna på rätt sätt. Jag vet hur det ska sluta men upptakten till slutet kräver att jag är i den stämning som inleder den och den har jag tappat helt. Därför fortsätter jag att redigera från där jag slutade senast och ändrar bla berättarperspektivet som hann bli första perspektiv imperfekt innan jag hoppade tillbaka till första manuset och ändrade perspektivet där.

En liten gnista hopp tändes i mig när jag läste Styxx förlags inlägg på Facebook igår. Där skriver de att de har gått igenom stora delar av maj månads manusskörd och fördelat ett tjugotal manus bland sina lektörer för läsning över sommaren. Än har jag inte fått något refuseringsbrev så då återstår det två alternativ. Antingen är mitt manus med i någon lektörs sommarläsning eller så har de inte nått fram till mitt kuvert ännu.

Jag började läsa manuset själv av ren nyfikenhet eftersom det ligger ett korrekturutkast bredvid datorn och faktiskt så tyckte jag det var riktigt bra. Bara det var en lättnad att jag inte har gjort bort mig med en klumpig inledning. Spänningen är olidlig och det skulle vara lätt att bli en nagelbitare igen.

15 thoughts on “Redigeringsvilan över för denna gång

  1. Jag måste alltid vara i stämning när jag skriver (i alla fall när jag ska skriva nytt) och just nu är det lite si och så med det :)
    Jag håller tummarna stenhårt för att ditt manus har gått vidare! :)

  2. Å, jag håller också tummarna, vilken olidlig spänning!
    Skönt att du är igång igen med manuset, visst är det härligt att få skriva sig fram till slutet? Jag gillar verkligen det :)

    • Åh! Tack för ännu mer tummar!!! :))) Det är kul att vara igång igen även om det går lite trögare än vanligt. Inte konstigt egentligen efter den långa pausen men snart är jag väl i gång igen :)
      Jag skriver mig fram till det mesta eftersom jag inte är en synopsismänniska. Det är alltid lika spännande att upptäcka vad hjärnan hittar på även om jag har en något så när klar riktning :)

  3. Hoppas hoppas på att det ligger hos en lektör nu. Och det kommer att bli svårt att skriva för mig när jag ska hålla tummarna för det.

Kommentera

