Firande i en skön, ljummen sommarkväll

I fredags gjorde jag sista arbetsdagen innan semestern och gick till och med lite tidigare (flex) eftersom jag bara satt av tiden. Därefter åkte jag och handlade för kvällens planerade middag. En middag med familjen där vi åt grillade kycklingspett och fläskytterfile. Maken gjorde en fantastiskt god sallad med grillad paprika, mozarella och tomater med balsamicovinäger. Till efterrätt blev det glass och maränger för att fira att maken och jag varit gifta i sju år. Jag har inte varit så mätt på evigheter och orkade inte annat än att sitta still med en god bok efteråt.

Idag (lördag) gick jag upp redan vid sju men lade mig på soffan för att läsa klart En Vis Mans Fruktan av Patrick Rothfuss. En sjuhelsikes bra bok! Jag vet att jag inte ska jämföra mig med andra men han är ruskigt bra och får nästan vilken författare som helst att blekna i jämförelse. Fördelen att läsa honom är att jag tycker mig se att mitt eget språk blir bättre, färgar av sig på något underligt sätt när jag skriver. Jag kopierar inte. Absolut inte! Men på något sätt händer något med mitt eget språk som börjar blomma upp och flyter mjukare än annars. Har ni någon författare som påverkar ert skrivande på det sättet?

Annat jag hunnit med idag är att rensa en del av den rabatten som följer uppfarten mot vårt hus. En 30 meter lång rabatt som bitvis är helt igenväxt med ogräs. Nu är den åtminstone snygg de första fem metrarna och rosorna är befriade från de näringssugande smultronplantorna som förökar sig i rasande fart på vår tomt. Mitt mål är att hela rabatten ska vara rensad när semestern är slut om sex veckor. Det lär jag nog hinna mellan skriv- och läspassen.

2 thoughts on “Firande i en skön, ljummen sommarkväll

  1. Lycka till med rabatten, jag vet att det tar tid. Jag har ingen speciell författare vars språk jag gillar men har börjat notera lite roliga meningar och uttryck som kan vara kul att komma ihåg!

  2. Vad skönt med sex veckors semester!
    Jag har också en del författare som får mig att skriva bättre efter att jag läst deras böcker, och det är väl egentligen alla mina favoritförfattare. Just för att de lyckas med det jag strävar efter, att förmedla en speciell känsla och skapa en närhet. Så man får se till att läsa mycket av de författarna och hoppas att det färgar av sig :-)

Kommentera

