Rekordsnabbt svar

Första refuseringen trillade in i mejlen idag. Bara tre veckor efter att jag skickade in det till just det förlaget. Förstår att jag får en standardrefusering efter den korta tiden. Då måste de ha bestämt sig redan innan de ens läst det. Kanske söker de efter något särskilt i de här tuffa tiderna och refuserar utan en blinkning allt som inte är i närheten?

Trots detta nederlag, eller kanske just därför så öppnade jag filen med uppföljaren och började redigera. Motgångar får mig ibland att reagera med att drämma igen dörren som en tonåring och envist fortsätta på det jag höll på med. ”Jag ska minsann visa dem…” tänker jag. Samtidigt är det allt för många gånger jag tänker att det bara är skit det jag skriver. Klart att ingen vill läsa det tramset och så slår jag det ur hågen nästa sekund och skriver ändå. En berg-och-dalbana värdig Balder på Liseberg. (En bana som får magen att stanna kvar tio meter upp i luften där du befann dig för en hundradels sekund sedan.)

Redigerandet påbörjades där jag slutade sist. Egentligen borde jag skriva klart slutet men berättarperspektivet är fel och det stör mig så mycket att jag inte kan förbise det. Sedan funderar jag på att klämma in korta kapitel med händelser som sker parallellt med huvudkaraktärens aktiviteter på en helt annan plats. Finns lite att grubbla på. Skönt att ha det att ägna sig åt och döva nederlaget med. Fast jag vet inte om jag kan se det som ett nederlag med den där refuseringen. Inte ett personligt i alla fall när de uppenbarligen inte läst det alls. Med litteraturagentens svar i minnet att texten var okej rakt igenom så är jag inte allt för ledsen.

27 thoughts on “Rekordsnabbt svar

    • När jag gick i skolan reagerade jag på samma sätt. När lärarna helt omotiverat satte låga betyg (bara för att jag var så tyst och inte för att jag hade bra kunskaper i ämnet) så vände jag inte ilskan inåt utan använde energin till att bli ännu bättre. Hämnden var nådd när jag kom in på högskolan. Lite samma stuk är det nu. Om förlagen inte gillar min berättelse så ska jag minsann göra den ännu bättre. Fast nu lägger jag krutet på uppföljaren :)

  1. Fy vad tråkigt med refusering men jag tycker du tar det helt rätt! Och får man känslan att de inte ens har läst kan man ju inte låta sig nedslås av det. Massor med pepp! You’re gonna make it! :)
    Kram!

    • En standardrefusering är alltid tråkigt och jag känner mig lite stött över att de inte ens läst det. Men som sagt, förlagsbranschen är inne i en tuff period och letar annat än fantasyberättelser kan jag tänka. Tack finaste du för det värmande peppet <3 :-)

  2. Den snabbaste standardrefuseringen jag fått kom efter en vecka. Även om jag gillar snabba svar så kändes det lite snopet, men tror inte de var intresserade av övernaturligt även om det inte stått något om det på hemsidan.
    Skönt att du redan är igång med manusjobb igen, det bästa för att skingra tankarna är att jobba på!

    • Det är nog som du säger. Det övernaturliga inslaget är inte av intresse just nu även om jag ser att det finns i deras utgivning sedan tidigare. Sju förlag återstår så jag håller modet uppe :)

  3. Refuseringar är alltid tråkiga. Även om de är betydligt vanligare än motsatsen. Kämpa på! Förr eller senare hittar du någon som vill ha manuset!

    • Tack för värmande pepp Thomas! Fick andra standardrefuseringen idag från en av jättarna. Biter ihop och hoppas på ett något mer utförligare svar från något av de sex andra förlagen.

      • Tänk så här: antalet refuseringar spelar ingen roll, det behövs bara ett ja…. (Sen är jag fullt medveten om att det är lättare att säga än att verkligen tro på)

      • Kloka ord! De köper jag direkt :) Refuseringar är jobbiga men i början av min skrivarbana är det bara att börja beta av dem.

  4. Fick också en sån där supersnabb standardrefusering (idag) och tänker mest att ja, ja, det var väl inte annat att vänta från det jätteförlaget… Roligt att läsa hur du tänkte och härligt att du kan skaka av dig det! Håller tummarna för ett ja från nåt av de där förlagen du väntar svar från :)

    • Det är inte helt lätt att skaka av sig det även om det låter så. Det är många gånger jag tänker att jag ska ge upp det här manuset och satsa på medeltidsromanen men så vill inte berättelsen och karaktärerna släppa mig och då är det bara att fortsätta. Refusering är bara att räkna med och nu har jag betat av några till och är närmare det där jaet för varje nej jag får :)

    • Nog är jag en fighter, he he. Jag är kanske inte den mest brilianta författaren som skriver med samma skönhet och glans som en nobelförfattare (även om jag får för mig det i de ljusaste stunderna) men jag har passionen, glöden, den obrutna viljan att göra något bra av min berättelse och förhoppningen att så småningom få dela den med världen. Det är ändå värt något :)
      Tack Anna för härligt pepp!! Det gör också att jag orkar kämpa vidare <3

  5. Nej! Så trist! Men jag gillar din inställning; att du ska visa dem… så skulle jag nog också reagera (hoppas jag). Och om man nu ska säga något positivt om refuseringarna så är det att de kom snabbt, tänk att vänta och vänta och vänta och sedan få ett nej. Fast nej, nu när jag tänker efter tänker jag att det inte finns något positivt i refuseringar… argh!

    • Jo faktiskt så är det positivt med snabba refuseringar för då kan jag utnyttja tiden bättre och förfina manuset innan det har gått allt för lång tid. Det visar också på respekt från förlaget. Det uppskattar jag väldigt mycket. Det är värre när man får svar nästan två år senare. Vilket slöseri med tid för författaren! Hellre tar jag en snabb örfil än en lång psykiskt påfrestande tystnad :) Då är det lättare att gå vidare och göra något konstruktivt. Men visst – refuseringar sucks…

      • Jo. Så är det. Att vänta (=hoppas) och vänta är inte så kul om det visar sig att man inte väntar på något gott…

    • Ha ha! Ja oftast är det ju så det är :) Har aldrig hört att förlagen har ”tävlat” om något manus så det är bara att vänta tålmodigt på det där jaaa:et :)

  6. Blä för refusering. Alltså extra blä för att jag tycker att det verkligen kunde vara dags nu. Och så ännu mera extra blä för standardrefuseringar. Men förr eller senare ska väl nån ha förstånd. Fint att du liksom kör vidare bara. Jag håller tummar och tår för att det ska komma ett positivt besked med nästa eller nästnästa förlag.

  7. Först hoppar hjärtat över ett slag när mejlet trillar in – Åh så snabbt! De måste tyckt mitt manus var underbart – för att sedan hastigt sjunka. De stora förlagen kan svara varierande, ett av dem skrev ett trevlig mejl (Hej Charlotte!) ett annat skrev inget alls utan bifogade endast en fil: standardsvar.pdf.
    Skickar dig mycket pepp för ditt fortsatta skrivande – urban fantasy är ju det bästa :)

    • Fick också det där bifogade dokumentet som heter Standardsvar. Varför inte bara döpa det till vad det är? Refuseringsbrev. Hjärtat får som sagt lite jobbigt där ett tag när jag ser var mailet kommer ifrån. Det minsta jag hoppas på är ju ett lite mer utförligare svar där de åtminstone har övervägt att anta manuset. Att få ett fantasymanus antaget av de stora förlagen insåg jag redan från början den här gången är omöjligt. Men hoppas kan jag ju :) Nu återstår svar från sex förlag och däribland några nischade förlag som bara ger ut fantasy. Sjukt spännande!
      Tack goaste Charlotte för pepp <3 Vi ska bara fixa det här :-)

  8. Å vad tråkigt! Men jag blir grymt imponerad av din inställning! Kan inte låta bli att undra lite över vilka förlag du har skickat till. När du omtalar dem som ”jättar”, så tänker jag att förlag som jag betraktar som jättar inte alls ger ut fantasy över huvud taget, och då är det verkligen inget nederlag om de inte vill ha ditt manus. Så kämpa på och jag håller tummarna för de förlag med en utgivning som passar din genre ska nappa!

    • Jättarna ger ut böcker i fantasygenren men inte så mycket svenskskriven som jag skulle önska. Till största delen är det översatt litteratur. De säkra korten. Snackisarna. Times-ettorna. Så försöka duger var min tanke :)
      Tack för pepp och tummar! Jag suger åt mig allt vad jag kan :)

Kommentera

