Recension – 13 Svarta Sagor

13 svarta sagor

En härlig mysrysarsamling att läsa om kvällarna innan läggdags! För den som inte lätt får mardrömmar vill säga…
Swedish Zombie (tidigare en del av Epok skulle man kunna säga) har fått ihop en mycket imponerande och välkomponerad antologi som även mitt 13-åriga jag hade läst med stor förtjusning. På den tiden (80-talet) gavs det årligen ut en novellsamling som hette Rysare. Jag har kvar dem än idag. Det är därför som jag med lite nostalgisk känsla läser 13 Svarta Sagor.

I 13 Svarta Sagor finns noveller som handlar om vad som gömmer sig i mörkret i ditt sovrum, omänsklig människohandel bortom all föreställning och vad som kan dölja sig i våra skogar och vatten, något som hungrigt tar vad det vill ha. Men där finns också en och annan strimma ljus och hopp i några berättelser som ger dig andrum att återhämta dig inför nästa  gastkramande novell.

Antologin inleds passande nog med Gastkramad av Lova Lovén. En novell som får dig att dra in fötterna under täcket om kvällarna för vad som kan finnas i mörkret. En stark inledning som lägger ribban högt inför de andra novellerna men som de klarar galant att haka på med lika starka och dramaturgiska berättelser. Faktiskt så bra att det är omöjligt att välja ut några favoriter. Jag skulle gärna vilja se en återkommande serie av det här slaget och ja – varför inte vara ett årligt inslag i jultidningarna precis som Rysare var på 80-talet? Det finns alltid någon där ute som känner någon som gillar lite svarta sagor och köper den som julklapp – om inte till någon annan så till sig själva, bara för nervkittligheten. För den här är sannerligen en antologi som retar och leker med dina nerver, stimulerar dem till bristningsgränsen från början till slut.

6 thoughts on “Recension – 13 Svarta Sagor