Kliar i fingrarna att få skriva

Nu är manuset ivägskickat till åtta olika förlag. Bara att vänta alltså. Troligen över sommaren eftersom även förläggare och lektörer mfl också har semester. Under min väntan ska jag läsa ikapp allt jag inte hunnit läsa och skriva några recensioner. Men jag har redan hunnit tänka lite på detaljerna kring slutet på del två till Legenden om Amaunet. Jag vet ju hur det ska sluta men det är vilka som ska vara inblandade och hur deras roller ska se ut. I helgen satt jag vid ett spontant tillfälle och drömde mig bort och insåg att jag var nära att glömma en mycket viktig karaktär. Hur denne ska komma in i bilden vet jag inte. Den får nämligen inte vara med från början – tror jag – och då måste jag hitta på ett uppdrag åt honom så han håller sig ur vägen en stund tills saker har dragit igång på allvar.

Sedan hittade jag en bild som gav mig en härlig wow-känsla. En bild som säger väldigt mycket om hela min huvudkaraktärs bakgrund och knyter ihop alla tre delarna. Något som jag skulle kunna tänka mig som omslag men med lite variationer på alla tre böckerna i trilogin.

På fredag stundar skolavslutning för barnen och sedan är det tre veckor kvar innan min semester börjar. Då ska jag på allvar börja skriva på andra delen och få klart ett utkast som kan redigeras under hösten och vintern.

12 thoughts on “Kliar i fingrarna att få skriva

    • Aah! Tvåan är en krutdurk :). Jag är oerhört nöjd med scenernas innehåll och dramaturgin. Att tänka ut lösningar på de luckor som fortfarande finns är hur kul som helst! :)

  1. Skönt med semester som (snart) stundar. Jag tror att jag ska vara skrivledig under semestern och bara läsa och tänka :) Har iofs bara två veckor, så… Hoppas på något av de där 8 förlagen! Jag håller tummarna, som du vet.

    • Att tillåta sig att inte skriva är lite befriande ibland. Jag har mått bra av en paus efter monstersupersnabba redigeringen jag gjorde i början av maj. När skrivlusten knackar på igen är det ändå en skön känsla. Tack för tummarna! :))

  2. Vad härligt det är att läsa om din skriv-energi! Låter bra att unna dig lite lugn och läsning innan du sätter igång med nästa projekt. Men härligt att det går så bra!

    • Önskade bara att jag hade mer tid att ta hand om mina idéer men tiden kommer. Det är alltid mycket runt skolavslutningen och midsommar så jag är ändå lugn. Snart är det semester och då ska jag varva skrivandet med trädgårdsarbete. Bästa kombinationen :)

Kommentera

