Recension – Vackra kyrkor jag besökt…

… och de fruktansvärda väsen jag där mött. Det heter senaste boken jag läst. En bok skriven av Johannes Pinter och kom ut runt årskiftet 2014/15. Jag beställde den i bokhandeln men jag fick vänta hela tre månader innan den äntligen kom på grund av förseningar i utgivningen enligt bokhandeln. Jag hade sett fram emot den redan långt innan då jag hade följt Johannes på Debutantbloggen där han medverkade 2014. Att sedan tvingas vänta extra länge var inte alls kul. Men nu har jag den i min hand och jag är inte det minsta besviken.

Vackra kyrkor

(Bilden är lånad från Eskapix men om du klickar på bilden kommer du till bokens beskrivning på Bokus.)

Baksidestext:

Du kommer att se dig över axeln nästa gång du stiger in i en kyrka…
Vackra kyrkor jag besökt utspelar sig i Sverige idag, och handlar om Valdemar
Aurelius, väktare och väsenjägare. Alla de gamla nordiska sagorna och myterna är
sanna, och dess varelser och väsen lever bland oss, strax utanför vårt synfält, i och
omkring landets vackra kyrkor. Det är Valdemar som håller ordning på dem.
Nu måste Valdemar möta ondskan på två flanker: han finner inte bara att det är
något stort i görningen i denna övernaturliga värld parallell med vår – han får
dessutom diagnosen cancer. Kommer två strider att bli en för mycket?

”Vackra kyrkor…” är ännu en bok jag lägger till högen av svensk fantasy med hög klass på både handling och språk. Berättelsen är smart och underhållande. Huvudkaraktären Valdemar har en hel del på sina axlar, inte bara de väsen som hotar ta över vårt land utan också sin cancer som tär på honom och barnbarnet Zack som inte vågar sova för sina hemska mardrömmar.

Alla väsen Johannes beskriver i boken är hämtade från mytologin men han har gjort om dem till någonting eget. Lite mer annorlunda än det vi är vana vid. Det väsen som jag gillade mest var beskrivningen av trollen. Så vidrigt fula och groteska som ingen annan har kunnat beskriva dem. Och så har vi vurdalakerna. En sorts vampyr. Brrr. Jag ryser bara jag tänker på dem.

Inför varje kapitel finns en illustration i form av ett kors som fångar upp kapitlets tema. Otroligt snygga och genomtänkta även de. En annan detalj med boken som jag gillade var det psalmboksinspirerade sidenbandet som fungerar som bokmärke. Fyndigt med tanke på var handlingen delvis utspelar sig.

Det är lika upplyftande varje gång en nordbo kan visa att vi är att räkna med när det gäller att skriva underhållande fantasy. Johannes Pinter är definitivt en av dem! Och så som boken slutade finns det hopp om en uppföljare som kan fylla på i min hög med välskriven fantasy.

4 thoughts on “Recension – Vackra kyrkor jag besökt…

  1. Visst är det skillnad på fantasy och skräck? Även om både genrer har övernaturliga inslag. Jag har åtminstone fått för mig det :) Just den här boken är jag själv väldigt nyfiken på eftersom jag får uppfattningen att det är just skräck som han skrivit :)

    • Den går under skräck också men jag kanske är för avtrubbad för att tycka att det kändes läskigt he he. Därför använde jag begreppet fantasy :). Men om du är nyfiken på den så tveka inte – den innehåller flera skräckbetonade detaljer så vad gäller skräck blir du nog inte besviken.

      • Hehe, ja det kanske är det som är problemet, att man blivit för avtrubbad vid det här laget. Men är den åtminstone lite läskig, ska jag ge den en chans :)

Kommentera

