Recension – Levande mörker

I levande mörker

I Levande Mörker är andra delen i Berättelsen om Lianne.

Eftersom jag tyckte så mycket om första boken blev jag väldigt glad när uppföljaren kom med posten för några veckor sedan. Senare på kvällen när jag slog upp pärmen för att läsa den blev jag ännu gladare för vad jag fann. Strax innanför på pärmfliken hittade jag ett utdrag av min recension på första boken.

2015-05-26 20.48.38

Recensionen i sin helhet kan du läsa här.

Inledningen av boken hade mått bra av lite mer finputsning och uppstramning av bl a några dialoger som var mest kallprat och utan riktning. Däremot var föregående kritik på bristande miljöbeskrivningarna i första delen åtgärdade med råge. Så fort handlingen kom igång försvann texten och jag befann mig i Liannes värld. Det är den här typen av böcker jag älskar allra mest att försjunka mig i. Den typ av episk fantasy vars karaktärer sätter spår i mitt inre och gör att jag har förändrats när jag lägger ifrån mig boken. Det är omöjligt att inte fängslas av Liannes öden och den utveckling hon genomgår. Hon utsätts för svåra prövningar och i den här boken är de gastkramande.

Gestaltningen är väl genomtänkt liksom hela berättelsen i sig. Ingenting är förutsägbart. Jo, möjligen en detalj som jag inte vill nämna för att spola berättelsen men jag vill ändå inte ha den annorlunda. Jag är galet förtjust i världen Hanna har skapat åt Lianne och de andra karaktärerna. Det är en bedrift att lyckas ha med så många karaktärer som det finns i båda böckerna och låta flera av dem ha sin egen utveckling. För den som har svårt att hänga med vilka alla är så finns det en förteckning i början av boken men jag behövde aldrig använda den. Alla glider in i scenerna så självklart utan att förvirra mig.

Omslaget föreställer en klacklack, ett väsen som karaktärerna använder som transportmedel till de olika världarna de vistas i eller på, vilket man nu vill använda för uttryck. Djuret är den totala motsatsen till en drake. Ett underbart väsen som har en stor betydelse i den här boken.

I Levande Mörker är en bok som kommer att ligga bland de bästa jag läst under det här året. Jag törst säga det redan nu innan vi ens passerat andra halvan av året just för att det är sällan det ges ut den här typen av böcker. Här får för en gång skull karaktärernas utveckling större betydelse än den amerikanska världen-går-under-mentalitet som oftast präglar deras fantasylitteratur. Men för den skull är det långt ifrån bekymmersfritt i Liannes värld. Det mörka och onda tränger sig på även här, precis så som det ska vara i fantasy.

Vill du veta mer om Hanna Höglund som skrivit dem och om Berättelsen om Lianne så kan du läsa mer på hennes hemsida www.lianne.se

2 thoughts on “Recension – Levande mörker