Vågar inte tro för mycket

När jag väl fått ihop manuset i presentabelt skick och det är allvar igen tappar jag lite av det där självförtroendet och vågar inte riktigt tro på att något förlag vill ge ut det. Tankarna driver iväg och planerar inför nya manus. Bara för att vara steget före och slippa bli så besviken. Då! Då kommer sådana där snilleidéer som gör att jag inte kan släppa trilogin. Idéer som får mig att sluta höra vad mina kollegor runt mig pratar om. Jag glider in i min värld och bearbetar idén vidare. Någon musa ser tydligen till att jag minsann inte släpper trilogin och ger mig lite hintar om vad jag kan skriva i kommande två delar. Jättebra saker som är supersmarta. Den där spådomen från ett medium för tjugo år sedan har verkligen slagit in. Då fullständigt främmande men så klockrent idag.
Vad den sa?
Att jag skulle skriva en bok bara för att jag känner att jag måste … Tyvärr sa inte spådomen om den kommer ut till försäljning.

21 thoughts on “Vågar inte tro för mycket

  1. Och det har du ju gjort, skrivit en bok för att du måste. Släpp taget om del ett bara, för du vill också veta. Men det är svårt. Jag vet. Har de senaste dagarna när jag jobbar med min nya roman tänkt på att jag samtidigt håller i trilogin och hur skrämmande det är. Och så åker jag ut i skolor och då vill de att jag talar om den första boken. Så nummer ett är liksom något det gäller att ha i huvudet hela tiden, även efter att de andra blivit berättelser.

    • Helst hade jag velat stoppa huvudet i sanden och glömma allt kring trilogin för att slippa känna nederlaget när refuseringarna dimper in (för det är ju vad min rädda sida säger mig) men den djupa passion jag känner för min berättelse går inte att stänga av bara så där. Vi har ett järnband mellan varandra. På sin höjd kan jag knyta det i ett koppel vid stolpen utanför innan jag går in i något annat projekt men det kommer att skälla och gny tills jag går tillbaka till det igen. Det inser jag nu. Utkastet på tvåan måste skrivas klart och sedan ska jag ta itu med treans utkast också innan jag redigerar tvåan på allvar.

      • Bra! Med den inställningen blir det bok förr eller senare. Och jag ska ju läsa. Så jag gläds.

    • Det är ett j…a slit men min besatthet och passion driver mig vidare. Ibland känner jag mig knäpp och värdelös att jag gör det här, satsar på något som ingen någonsin kommer bry sig om eller gilla. Jag fungerar lite som Beppe Wolgers (tror jag det var), som i en sketsch pratade om att efter ha nått till vägs ände; ”Inte ska du ge upp nu inte. Än har du kvar att ge.”
      Tack för pepp! Suger åt mig som en svamp :)

      • Men alltså, min man lägger extremt mycket tid (pengar och resande med i viss mån) åt att kolla på fotboll, utan minsta tanke på om folk bryr sig om eller gillar det han gör. Och jag lovar att ditt skrivande är betydligt mer utvecklande och lärorikt. Skriv för din skull, så läser vi för vår skull när boken väl kommer ut :)

      • Ha ha, den satt mitt i nyllet! Tack Frida! Ibland behöver jag skakas om så jag inte glömmer bort vad jag håller på med :D Och varför!!

  2. Vad häftigt med spådomen, jag älskar att höra sånt. Du är grym ju! Tänk vilket jobb du har lagt ner, vilket tålamod du har och vilken passion du har för skrivandet. Dessutom har du inspirerat mig. Utan din blogg hade jag med all säkerhet aldrig rott mitt första skrivprojekt i land (skrivit klart). Och jag håller tummarna stenhårt för ditt manus nu.

  3. Spännande! Precis som Emma älskar jag att höra sånt.
    Känner igen känslan så väl, skrev färdigt en novell igår och var nöjd, idag när en person frågade om han fick läsa så kändes det inte alls som att novellen var särskilt bra. Jag tror det bara är att skriva på :)
    Roligt att du får så många nya idéer! Håller tummarna för dig!

    • När det verkligen ställs mot sin spets sjunker jag ihop som en röksopp och får griller i huvudet. Men du har så rätt, det är bara att skriva på även om det inte alltid känns så bara :) Och tack för pepp!!

  4. Brukar sällan kommentera bloggar alls, nu för tiden. Men jag läser din (bl.a.!) och jag tycker det är mkt spännande! Bara din blogg är ju spännande att läsa, så hur ska inte din bok to be vara då!?!

    Och om inget förlag nappar – ger du ut den själv då!?!
    /Ulrika

    • Jag blir alldeles rörd och varm inombords av dina fina ord Ulrika! :)) Jag dippar sällan så här men jag tar mig alltid ur dem som en kork flyter upp ur vattnet bara för att jag är så envis och då kavlar jag upp ärmarna igen. Om det skulle vara så illa att inget förlag vill ge ut Legenden om Amaunet kommer jag troligen ge ut den själv. Då är min plan att jag ska ha skrivit klart utkasten till de båda uppföljarna först. Nummer två är i princip klart förutom slutet som fortfarande sitter i skallen.

      Tack för att du gjorde ett undantag och kommenterade! Det här gjorde min dag :))

  5. Klart den kommer bli utgiven om spådomen sa en bok, för är den inte det är det ju bara ett manus ;) En bok är en bok men ett manus är inte nödvändigtvis en bok.

    • Hm. Det ligger något i det du säger :) Om inte annat så får jag väl själv se till att det blir sanning (när jag törs). Du tipsade mig om Bonniers egenutgivning Type and Tell och kanske det vore något ändå. Jag vill helst ha en redaktörsgenomgång så varje mening är lika skarp som svärdseggen :) Kram

  6. Tror som Katarina, klart den blir utgiven! Jag fortsätter hålla tummarna för dig! :) Och vad som än händer har du faktiskt skrivit en hel bok, bara en sådan sak :)

    • Tack Eva-Lisa för allt pepp! :-) Börjar ta mig ur den där gropen nu av tvivel. Och ja, det är en bedrift att ha skrivit en hel bok. Minst. Om jag räknar in allt jag skrivit och tagit bort är det säkert en bok till he he.

  7. Vad kul med spådomen, jag har också fått en! Jag var 19 år och gjorde ett reportage för en tidning när jag fick höra ”Jag ser att du kommer skriva en bok”. Dock inget om när eller om det skulle bli fler böcker, men det gav ju hopp åtminstone :)

    • Vad spännande :) Klart att det blir fler än en. Det har du ju redan skrivit. E-format räknas det också vet du :) Men spådomen ger helt klart hopp.

Kommentera

