Har man bara bestämt sig så

Deadlines är en bra motor för att få fart på saker. I föregående inlägg skrev jag om min panik att hinna redigera klart mitt manus för att skicka in det i tid till Styxx Fantasy som bara tar emot manus i maj (och november har jag fått veta). Förlaget är inriktat mot genren fantastik men kanske inte rent ungdomsböcker utan mer mot vuxna. Mitt manus ser jag nog själv som ett ungdomsmanus men en litteraturagent uttryckte att de hade svårt att placera det så kanske finns det en chans.

Fart blev det i alla fall på mig och igår (tisdag) reste jag mig från matbordet innan de andra var klara och deklarerade att jag skulle skriva. Klockan halv elva stängde jag datorn efter att ha hunnit igenom 35 sidor. Det är snudd på att jag har nått fram till halva manuset. Det känns inte längre omöjligt att jag ska hinna gå igenom alla sidorna innan jag skickar in det till förlaget. Annars gör jag det nog ändå och förklarar läget. Det är ju såpass genomarbetat att det är fullt läsbart, kapitlen sitter där de ska och i stort sett allt som lektören påtalade i februari är i princip åtgärdat. Det återstår att plocka bort vissa stycken men det är enklare än att lägga till.

För att nå den här deadlinen måste jag lägga all läsning åt sidan. Det känns sådär. Jag har en hög med böcker och noveller att beta igenom men ska jag välja mellan mitt eget manus och läshögen är det inte ett så svårt val egentligen. Det som tar emot är de recensionsåtagandena jag har och det ger mig lite dåligt samvete men författare emellan hoppas jag att de förstår.

16 thoughts on “Har man bara bestämt sig så

    • I det här fallet är det en bra piska men deadlines kan också stressa sönder mig så inget blir gjort. Men inte nu. Nu jä*** :-)

  1. Vad duktig du är!!! Jag är säker på att du hinner och sen får vi båda som sagt hoppas på att Styxx LÄNGTAR efter sitt första ungdomsmanus! :)

    • Våra manus kan de bara inte motstå. Nästa kioskvältare på bokmarknaden och två supertaggade författare som har mer att komma med än dessa två manus :-)

  2. Författare förstår precis vad deadline betyder och som jag då och då hänger med bokbloggare så kan ju sägas att man måste inte recensera allt i rasande fart utan det kommer när man hinner. Så kör på mot deadline bara – lycka till, jag hejar på!

    • Tack Mia! Jag behöver höra sånt. Har jag tagit på mig något (att recensera i det här fallet) så har jag svårt att skjuta det åt sidan men i det här fallet har jag ändå gjort det. T o m hängandet hos er andra bloggare har fått stryka på foten. Kanske inte helt men en eller ett par gånger i veckan vill jag ändå hålla mig informerad :) Tack igen för hejarop! Det värmer och peppar :-)

  3. Vad konstigt med ett fantasyförlag som inte ger ut ungdomsböcker. Det är ju där en väldigt stor del av läsarna finns inom just den genren…

    • Håller med dig Katarina. Vet många 40-50-åringar som läser fantasy med tonåriga (och 20-åriga) huvudkaraktärer. Huvudsaken borde ju vara att storyn är bra.

Kommentera

