Dödat lite älsklingar och annat strunt

Det märks att det gör nytta att låta manuset vila i några månader innan man tittar på det igen. Mycket strunt blir betydligt synligare och även gamla darlings ryker utan större sorger. Halva kapitel raderas och det är som att rensa ett stökigt förråd med onödiga saker som man tidigare tyckte var bra att ha. Med ett manus på motsvarande 394 boksidor har jag råd att kosta på mig det. Känns skönt att äntligen komma en bit på väg. Visserligen är jag bara på kapitel 3 av 25 men alla framsteg är välkomna.

10 thoughts on “Dödat lite älsklingar och annat strunt

  1. Jag ska snart börja gå igenom mitt bokmanus och jag antar att jag kommer att döda ett gäng med darlingar…kanske inte blir några sidor kvar! Trevlig helg!

  2. Ja, det är fördelen att ha skrivit många sidor, man behöver inte få panik för att manuset blir för ”tunt” för att man stryker några sidor :)

    • He he. Nej tvärtom så blir jag lättad. Det innebär mindre papper, bläck och portokostnad när det ska skrivas ut och skickas till förlag :D

  3. Ja, att låta manuset vila gör verkligen susen. Tycker att två, tre månaders paus kan vara lagom mellan redigerarvarven. Men så är jag lätt redigerargalen – blir nog så eftersom jag har tendenser till att vara perfektionist ;)

  4. Det låter underbart! Visst är det fantastiskt det där som händer efter att man låtit texten vila: hur det känns som att man på riktigt får nästan nya ögon och bara ser och ser hur texten VERKLIGEN ser ut, till skillnad från innan när man bara trodde att man gjorde det. Eller helt enkelt varken gjorde det eller trodde det. Hoppas det känns lika bra hela vägen!

    • Som att ha fått nya glasögon, nästan :-D. Under helgen när jag betade igenom 60 sidor var det mycket som var bra och även att VERKLIGEN se att texten också är bra och inte bara behöver justeras är upplyftande.

Kommentera

