Recension – Attentaten i Gallus

Attentaten i Gallus

Matilda råkar drömförflytta sig till en värld där människorna lever som slavar åt ett bevingat folk som kallar sig gallus. Där måste kapten Fidesko i Gallus Flygvapen ta reda på vad som hänt med de slavar som försvunnit. Samtidigt får rövarpojken Sticke i uppdrag att spionera på slavarnas motståndsrörelse. Konflikten mellan människorna och gallus förvärras snabbt medan Matilda kämpar för att lyckas ta sig hem. Under tiden försvinner fler människor och det blir alltmer uppenbart att allt inte är som det först verkade. /Beskrivning hämtad från Bokus

Attentaten i Gallus är en barn- och ungdomsbok som vänder sig till de som precis har börjat få upp läsfarten. Tät mystik och en längtan att få svar på frågorna driver läsaren vidare. Den känns fräsch med nya fantasyväsen där Gallus är en kraftfull och respektingivande fågel som tyvärr inte återspeglas på omslaget.  Rövarfolket, inte riktigt människor men ändå på ett sätt, har också sina egenheter som gör dem spännande. Och för att inte tala om skogsfolket. Ett farligt, mystiskt väsen som lever i underjordiska gångar.

Det jag inte förstod var varför ingen frågade vilken värld Matilda kom från. Det förstörde inte berättelsen men var ändå en sådan där fråga som jag inte riktigt kunde släppa. Men mystiken drog mig in i berättelsen och tätnade allt mer fram emot slutet. Språket var enkelt utan krusiduller som gör den lättläst för barn. Det jag gillade särskilt med den här boken var gestaltningen av Gallus. Hur de reste på tuppkammen, sträckte ut vingarna och klapprade med näbben. Fantasifullt och idérikt. Även berättelsen var spännande och fylld av härligt nytänk.

4 thoughts on “Recension – Attentaten i Gallus

• Tänk om jag hade haft tillgång till alla böcker som finns nu när jag var barn. Oj oj oj vilken fest. Den här hade jag älskat att få i mina händer som nioåring.