Orden är tillbaka

Under någon vecka gick det ganska trög med redigeringen men under helgen var det som om orden kom tillbaka. Kanske var det sol, frisk luft och grävandet i trädgården som kickade igång mig. Efter några skottkärror sten och jord blev jag skönt trött och nöjd med att äntligen ha fyllt igen groparna i rabatten som numera ska bli gräsmatta. Det är alldeles för mycket rabatter så här ska bli mer gräs och mindre blommor. Det räcker gott som det är ändå. Ambitionerna var väldigt stora när vi flyttade in för drygt tio år sedan. Det skulle vara växter som prunkade på alla möjliga och omöjliga ställen. Ambitionerna är inte riktigt lika stora idag. Inte ens grönsakslandet får vara kvar. Bara en liten ruta för gurka, sallad och tomater.

Ambitionerna med manuset kvarstår dock. Känns ganska kul just nu när jag ändrar om en karaktärs egenskaper och gör henne mindre rar. Det har jag upptäckt med mig själv att jag är ganska förtjust i att skriva om mindre rara personer. De får gärna vara dryga och jävliga. Säga saker som rör om i grytan. Då är det roligt att skriva och tiden rusar snabbt iväg liksom sidorna. Mycket återstår och jag inser att jag måste lägga på ett eller två kol för att hinna bli klar innan sommaren. Mars slukades upp av släktkalas och jag undrar vart april tog vägen. Snart är det redan maj. Hua.

6 thoughts on “Orden är tillbaka

  1. Samma här! Mycket roligare att skriva om mindre rara personer :)
    Härligt att vi har vår i alla fall, även om tiden gärna fått gå långsammare nu :)

  2. Känner lite detsamma, snart är det maj, hur hände det? Skönt med energikick i helgen, jag fick också en liten boost av det fina vädret och hoppas energin håller i sig!

    • Sol och värme är som balsam för kropp och själ. Även om det snor tid från skrivandet att vistas ute så är det värt det. Det booztar och gör mig effektivare när jag väl skriver. Som det ser ut enligt prognosen får vi fint hos oss hela veckan. Helgen verkar mindre bra men men…

  3. Haha! Jag är precis tvärt om: jag skriver alltid väldigt rara karaktärer. Men jag har förstås börjat upptäcka hur värdelöst det är – eftersom det förstås INTE driver handlingen framåt och allmänt inte är så roligt att läsa om. Så jag försöker ändra mig. Den karaktär i mitt manus som jag personligen haft svårast för, för att hen är så dryg och bortskämd och så vidare, är uppenbarligen den karaktär som andra verkar gilla bäst, och som funkar bäst. Så det är bara till att försöka skriva mer åt det hållet!

    Å. Fylla igen rabatter. Vilket slöseri – säger jag som drömmer våta drömmar om en enorm trädgård någon gång i mitt liv – men jag förstår förstås att det kan kännas jätteskönt med mindre arbete. Det är ganska jobbigt att ha flera tidskrävande intressen, och trädgårdsjobb tar väldigt mycket tid…

    • Du har så rätt det där med snälla och rara karaktärer. Jag har upptäckt med mig själv att det är roligare att skriva om karaktärer som har en stark integritet och gärna säger och gör som de vill. Handling och språk blir så mycket bättre när det hettar till.
      Det är jättefint med prunkande rabatter och vi har väldigt mycket kvar efter de här 2 metrarna vi lägger igen. Men när gräset växer snabbare än vad jag hinner rensa så är det till att anpassa sig. Rensa i rabatter är bra motion och ger också bra tid till tankearbete på manuset :-)

Kommentera

