Ska jag byta namn?

Den senaste tiden har jag funderat på om jag ska byta namn på bloggen. Sedan start har innehållet ändrats en aning. Jag bloggar fortfarande om mitt eget skrivande men sedan snart ett år tillbaka så recenserar jag också fantasyböcker. På något sätt så vill jag profilera det. Mitt namn säger egentligen ingenting om vad bloggen innehåller för den som första gången tittar in här. Om de klickar på länken ”Om mig” så blir det tydligare men det är för omständigt. När jag startade bloggen så var tanken att jag ville marknadsföra mitt namn inför att jag skulle skicka in manus till förlag men det känns inte relevant längre. Jag ser inte kopplingen till det längre även om min ambition fortfarande är att bli utgiven.

Jag har funderat på lite olika namn men inget känns riktigt bra. Ungefär som att leta titel till sitt manus. Vad är kärnan av helheten? Min inriktning och intresse riktar sig främst till genren fantasy, si-fi och skräck, det vet alla ni som följt mig här ett tag, och gärna då skriven av nordiska författare. Jag läser även av utländska författare så helt ortodox är jag inte. Men frågan är – här behöver jag er hjälp – kommer det att förvirra för er som följer den här bloggen om det till exempel står: Carolas vindlande världar? (Bara ett exempel) Jag vill gärna behålla mitt förnamn i det nya bloggnamnet men lägga till något efter. Eller ska jag helt enkelt behålla det som det är idag? Jag velar något helt otroligt kring det här och ni får gärna tycka till om hur ni ser på saken.

11 thoughts on “Ska jag byta namn?

  1. Jag håller med ovanstående. Man kan gärna byta, men det bör inte ske för ofta. Ett annat alternativ är att du behåller namnet, men skriver in en annan underrubrik som indikerar innehållet. Alltså, istället för att det står ”SKRIVANDETS MAGI OCH VEDERMÖDOR”, kan det stå något som signalerar att du dels skriver själv och även recenserar fantasyböcker :)

  2. Lutar åt det hållet. Jag ska se över min theme om jag kan få till något annat som gör headertexten mer lättarbetad. Tack för dina synpunkter Eva-Lisa! :-)

  3. Jag tänker att det som Eva-Lisa är inne på inte alls är så dumt. Kanske lättare också. Men det är jättesvårt med namn, det tycker jag också.

  4. Jättesvårt med bloggnamn. Håller med Eva-Lisa att Skrivandets magi och vedermödor kan vara passande. Man får tänka lite brett ifall man väljer att ändra inriktning.

    • Jag har fått några tips via mail och håller på att experimenterar på en testblogg med layouten. Det är svårt men kul. Vi får se vad det blir av det till slut :)

  5. Jag gillar egentligen allra mest precis sådan namn som ”Carolas vindlande världar”, som på något sätt omedelbart ger en speciell känsla, och som innehåller både bloggarens namn, och något annat. Men det är ju helt och hållet en smaksak, och jag har ingen aning om vad som egentligen är bäst.

    • Det lutar åt att jag behåller mitt namn men ändrar temat, gör det lite renare och skriver en ny slogan. Ska fila i lugn och ro på det :)

Kommentera

