Astrologi och karaktärer

Äntligen är jag klar med den nya inledningen som blev ett helt nytt kapitel på tio sidor. Nu fasar jag in den befintliga början så att den passar in i det nya. Har också läst på vad lektören hade för förslag på justeringar. Bara småkrafs men det kräver ändå en genomgång av hela manuset för att det inte ska finnas kvar meningar som förvirrar läsaren. Ett av småkrafsen jag ska göra är att tydliggöra två karaktärer så att de inte uppfattas så lika. Till min hjälp kommer jag att använda en bok om astrologi – stjärntecknens egenskaper.

Den ena är helt klart en Skytt. Energisk och utåtriktad. Stimuleras av spänning och äventyr. Impulsiv. Kan inte vara någon annan än min Angela som far omkring som ett yrväder och, minglar med konst- och klädmodefolket.

Sedan har vi Stenbocken. Noggrann och systematisk. Ansvarskännande och ett behov av att planera och strukturera tillvaron. Här har vi Erika i ett nötskal. Den som tar till sig huvudkaraktären och tar ansvar för att hon ska ha det bra. Så bra som det nu går utifrån alla yttre omständigheter som ställer till det.

Och så finns det ett Lejon. Har gott om kreativitet och skaparglädje. God smak med höga krav på kvalitet och komfort. Ja uj uj uj! Här duger inte vad som helst för den här karln. Är man miljardär så kan man inte visa upp sig i vad som helst.

Och huvudkaraktären Helena då? En rebell i sin linda. Kan inte vara annat än Vattumannen. En okonventionell, fördomsfri frihetskämpe. Behov av kulturell förströelse och intellektuell stimulans. Det där intellektuella behovet har jag gett för stort fokus och kommer att skala bort nästan helt på inrådan av lektören. Det räcker och blir över av det andra ändå.

Alla mina karaktärer, utom en, kom till mig väldigt tydligt allihop. Distinkta och egensinniga på sitt speciella sätt. Att placera dem i ett stjärntecken har varit både roligt och lärorikt. Som en färdig uppslagsbok när jag funderar på deras egenskaper och målsättningar. Använder ni något hjälpmedel när ni ”skapar” era karaktärer eller är de som de är redan från början? Tydliga och skarpa i kanterna?

21 thoughts on “Astrologi och karaktärer

    • Ja gör det. Jag har aldrig tänkt på det förut heller men när jag hittade en bok om astrologi nere i ena hörnet av bokhyllan fick jag idén. Mina karaktärer har varit ganska tydliga för mig men med stjärntecknens arketyper ger det uppslag till nya idéer men också vägledning vad som bryter mot deras normer.

    • Tyckte också att det var en kul grej och delade med mig. Har man inga böcker hemma om astrologi finns det en uppsjö av information på nätet. Helt gratis :-)

  1. Det här med astrologi är nog jättesmart när man klurar kring personligheten hos sina karaktärer. Fick mig ett litet skratt dock när jag läste om Stenbocken. Jag är Stenbock, men när det gäller manus är jag alltifrån detta: ”Ansvarskännande och ett behov av att planera och strukturera…” I vanliga fall kan det kanske stämma när jag tänker efter :) Eventuellt därför som jag skriver utan att planera så mycket, jag behöver kanske släppa på strukturerna vid något tillfälle hehe.

    • Tur att vi inte är stereotyper :) Jag är heller inte en typisk skorpion som är mitt stjärntecken även om mycket stämmer in. Det är bra att kliva utanför gränsen ibland och överraska, om inte annat för att vara flexibel :)

      • Precis! :) Det är det som är så bra med skrivandet. Då kan man kliva utanför sina vanliga gränser hehe.

  2. Vilket kul sätt att skapa karaktärer. :) Ställer mig dock lite undrande till vilka karaktärer som lektören tyckte var för lika…

    • Erika och Angela. Men det räckte med en eller ett par meningar extra kring deras personligheter när de introduceras. Jenny hade en teori bakom det som jag kan maila dig om :) Skönt att du undrar för de känns väldigt olika för mig! :-)

  3. Mina karaktärer brukar bara komma, fullt färdiga! Poppar upp i huvudet lika tydligt som om jag hade tänkt på nån verklig person jag känner.
    Utseende, personlighet, kroppsspråk, mimik… tom rösten och om nån pratar på nåt särskilt sätt. Namnet…
    Lite mystiskt och lite spännande faktiskt!

    Jag har väl berättat för dig om när jag efter kritik bytte namn på två karaktärer, och de blev helt annorlunda då! Framför allt till sättet och personligheten, ja och kroppshållningen också.

    Jag borde nog byta namn på mig själv, verkar det som. Bli en annan…

    • Mina karaktärer kommer ofta till mig lika tydligt som för dig. Ibland kanske jag inte är lika tydlig med det i texten :p.
      Om det ändå vore så enkelt att bli en annan genom att byta namn :). Men faktiskt så är det viktigt att man har ett namn man trivs med. När jag var sextron bytte jag mitt efternamn från Johansson till min mammas flicknamn, Strömstedt. Jag blev kanske inte en annan person men mer tillfreds med mig själv på något sätt. Inte ens när jag gifte mig ville jag byta till min mans efternamn även om det är fint och ganska unikt. Namn är superviktigt på både en själv och karaktärerna för att det ska kännas rätt :)

      • Strömstedt är jättefint!
        Jag tänkte närmast på att byta smeknamn, men då ska alla som känner mig som Ninna få vänja sig vid nåt nytt, liksom jag själv då! Och dessutom! Vad skulle jag byta till!!!!!
        Apropå det så är jag faktiskt inte helt tillfreds med mitt efternamn. Inget fel på det, har inga dåliga vibbar i samband med det, men det känns inte riktigt som ”jag” och har nog aldrig gjort det. Gifte mig till det för en 15 år sedan eller så. Men vi skilde oss senare.

        Nå ska det bli att jag byter namn nån gång, så kommer det väl till mig när det är dags.

  4. Hm, önskar att mina karaktärer var sådär färdiga från början. De är ganska suddiga innan de får intressen och drömmar och drivkrafter och rädslor och allt vad de vill ha. Och det tar tid för dem att samla ihop det där. Horoskop kanske är vägen att gå :-)

    • Det kan åtminstone var till hjälp för inspirationen :) Karaktärer kan behöva tid att mogna oavsett hur tydliga de känns i början av ett skrivprojekt. För egen del så använder jag den här metoden i sluttampen för att förstärka karaktärerna, hitta adjektiv som kan vara till hjälp i gestaltningen.

  5. Mina karaktärer brukar också vara ganska suddiga från början. Utseende och kroppshållning och sätt att prata och så kommer ganska fort, men inte resten – själva innehållet :) Väldigt kul att använda stjärntecken, jag har faktiskt gjort det för länge sedan (typ gymnasiet), men liksom glömt bort hela grejen. Kanske måste fundera lite över mina karaktärers tecken. Alla sätt att komma dem närmare är ju bra!

  6. Ibland har jag trott att karaktären varit tydlig men så har de hittat på saker efter vägen och jag måste ändra min uppfattning. En viss karaktär har varit lite luddig fram tills nyligen. Om jag stöter på det igen ska jag nog ta hjälp av de astrologiska tecknen för att få lite vägledning. Att skriva långa karaktärsbeskrivningar innan jag börjar skriva är inte riktigt min grej men med det här sättet känns det lite roligare och enklare.

Kommentera

