Hur man skriver en bra början

Eftersom jag fördjupat mig i det här med inledning så har jag också läst lite råd och tips kring hur en bra början på ett manus bör byggas upp. Den expert (enligt min åsikt) som jag oftast återvänder till och läser är James Scott Bell. Han har många bra handböcker och den som jag bläddrat i kring det här med inledning är Plot & Structure. Den nedersta boken på bilden.

20121009-195543.jpg

På sidan 72 sammanfattar han ett bra exempel på vad en inledning ska innehålla (fritt översatt):

Första meningen: ”Janice Capshaw tyckte om att springa på natten.” Följer regeln: Öppna med en namnad karaktär i rörelse.

Nästa två meningar: Författaren förklarar något om hennes springande, hennes ungefärliga ålder och hennes tillstånd (hälsa).

Nästa fem meningar: Vi får veta mer om tid och plats. Platsens beskrivning och stämningen.

Och så fortsätter han med lite mer och kommer till det första tecknet av problem och karaktärens reaktion. Det är det här som jag har utvecklat sedan föregående version. Första versionen var inte dålig men den hängde inte riktigt lika bra ihop med slutscenen. I mening sexton presenterar jag vad hennes problem är. Lite tidigare än vad James föreslår (mening trettio). Sedan följer en kort fördjupning om varför det är hennes problem och hur hon reagerar på den. Allt fick jag ihop innan jag läste James förslag på en framgångsrik inledning för att kolla upp att jag inte var ute på fel spår. Känns extra bra att jag prickade det så rätt.

När jag skriver utkast vill jag inte bry mig om så många skrivtekniska regler eftersom det hindrar min kreativitet men vissa saker blir mer och mer grundläggande kunskap att de följer med även när jag skriver utkasten. Gestaltningen är en sådan sak. Men jag har en känsla av det här med inledningar också kommer att följa med framöver när jag skriver utkast. För när jag tänker fram mina manus så behöver jag bara tre scener för att börja skriva. En inledning, en mitthandling och slutscenen. Jag behöver alltså en början och ett slut för att komma till skott och nu tror jag att jag kommer få betydligt bättre kopplingar mellan de två scenerna än jag fått tidigare. Det låter kanske som en självklar sak men när man som jag inte skriver utifrån en synopsis utan bara kastar sig rakt ut i det fria så är det lätt att det blir lite hipp som happ. Kanske jag har haft tur eller så är det skicklighet som gjort att jag ändå träffat ganska mitt i prick tidigare.

Det är oavsett oerhört upplyftande att se hur mycket den här nya inledningen gör för hela manuset. Just nu är jag där att jag knappt kan bärga mig tills det är klart och vill inte göra annat än att sitta och skriva. Det gör att jag inte hinner kolla bloggar som jag brukar och Facebook som jag nästan aldrig kollar ändå faller ännu längre ner på prioskalan. Och för att inte tala om Twitter eller Instagram. Så nu vet ni bloggare som är vana att jag tittar in ganska ofta hos er varför jag inte hälsar på i samma utsträckning. Inget personligt utan bara en omprioritering från min sida. Självklart vill jag hänga med vad som händer hos er och ert skrivande men jag läser ikapp mig under mer utspridda dagar istället.

9 thoughts on “Hur man skriver en bra början

  1. Det här är min teori när det gäller oss som inte skriver synopsis (och i mitt fall som inte ens klarar av att få ihop ett sådant): Jag TROR att man har handlingen någonstans i bakhuvudet, omedvetet. För jag har heller aldrig varit med om att jag inte fått ihop det och då vet jag inte ens hur det ska sluta eller hur mordgåtan hänger ihop.
    I inledningen vill jag gärna att några (eller i alla fall något) frågetecken ska väckas också så det skapar nyfikenhet hos mig att läsa vidare, men det kanske var det han menade med ”stämningen”?
    Hur som helst, massor med pepp nu! :) Självklart ska du låta bli internet och sociala medier, så du får något gjort. Just den biten är jag värdelös på :)

    • Vet du, jag tror precis som du. Allt kanske inte finns där inne i huvudet från början men det är så många gånger som jag förvänt mig själv hur händelser passar in i varandra utan att jag räknat ut dem på förhand. Det finns mycket i vårt undermedvetna som styr oss mer än vi tror. Det här med sociala medier har jag nog motsatt problem jämfört med många andra. Jag måste anstränga mig för att öppna dem, och göra inlägg och liknande är en ännu större kraftansträngning. På så vis är jag tråkig att följa, he he, men bloggen försöker jag ändå underhålla eftersom det också är lite terapi och skönt att få ventilera sina skrivreflektioner. Tack för allt pepp Eva-Lisa! Det betyder oerhört mycket för mig :-)

  2. Intressant det där med hur man ska börja. Jag tror inte heller man behöver följa det slaviskt utan kanske mer vara medveten om vad läsaren vill och behöver veta i inledningsskedet, det viktigaste är nog att det sker något intressant i början som fångar läsarens intresse. Sedan hur man lägger upp det kan nog vara väldigt individuellt.

    • Allt är beroende på handling och målgruppen som ska läsa hur man skriver inledningen. Det måste inte inledas med att presentera ett problem, det kanske är ett mycket starkt mål karaktären har som behöver tydliggöras istället. Och så måste vi få ha kvar vår konstnärliga frihet :)

  3. Vad roligt, självklart ska du prioritera skrivandet istället för att kolla bloggar när du längtar efter att skriva! Det är ju bara toppen att vara skrivsugen! Det är när det flyter sämre som jag lätt fastnar på nätet. … :)

    • Det är samma här. Timmarna rusar iväg när man surfar runt bland bloggar och annat på nätet. Som tur är prioriterar skrivandet sig själv just nu eftersom inspirationen är på topp :)

  4. Vad roligt att höra att du är så inspirerad! Jag tänker att jag själv också kommer ha en riktig inspirationstopp här framöver och nog dra ner en hel del på mitt eget bloggande och mitt kommenterande ett tag för att hinna med skrivandet. Så måste det ju få vara.

    Intressant med hur man skriver inledningar. Jag kommer ju sätta igång med att skriva om nästa vecka (hoppas jag), och då behöver jag nog fräscha upp både en prolog, och flera ”första-stycken” om de olika perspektivkaraktärerna. Ska tänka på Scott Bell och hans visdomar :)

    (Och du är ju inte alls tråkig att följa, vad har du fått det ifrån?!)

  5. Många tycker redigering är svårt, tråkigt och ett nödvändigt ont. Men du och jag tycks kunna hålla på i evigheter, hi hi. Jag kan inte släppa det förrän jag är skapligt nöjd. Jag säger skapligt eftersom jag aldrig skulle bli klar annars. Nån gräns måste jag sätta, men trots det tar det evigheter innan jag är i mål känns det som.
    När jag skrev att jag är tråkig att följa syftade jag på Facebook och Twitter eftersom jag nästan aldrig gör några inlägg där. Att följa någon som inte uttrycker något alls berör ju knappast :) Men med bloggen är det annorlunda :) Jättekul att du gillar att titta in här!!! Sånt gör mig glad.

Kommentera

