Superlördag

Dagen inleddes med städning av hela huset inför barnkalaset senare på eftermiddagen. När kalaset var avklarat blev det dags för manusarbete. Jag börjar få ganska bra kläm på hur jag ska framställa huvudkaraktären för att hon ska bli intressant för läsaren (hoppas jag). Det är inte så bara det där med inledningen på en roman. Det är inte många sekunder man har på sig för att fånga läsarens intresse om de råkat öppna boken och läser de första raderna. Och för att inte tala om förlagen som överhopas av manus. Jag har läst ansökningsbrev till jobb och det är lätt att bli blasé inför alla inledande presentationer som oftast liknar varandra. Hur är det då inte för de som ska beta igenom den aldrig sinande strömmen av manus? Det är med andra ord ingen barnlek att skriva en inledning. Inte ett följebrev heller för den delen.

Det som är extra upplyftande är att den litterära agenten som jag skickade manuset till, läste allt. Det borde ju vara värt något. Jag behöver pigga upp mig med sådana där saker för att tvinga bort tvivlande tankarna som attackerar mig emellanåt. Fast just nu är det mest bra tankar jag har om manuset. Mycket bra.

Värre är det med förlagens brist på fantasyutgivning. Det är riktigt beklämmande vilket dåligt utbud det är bland de större förlagen. Vad är det med genren som gör att det satsas så lite på den? Inser att det här ett ämne för ett eget blogginlägg så jag slutar innan jag irrat in mig för långt i den.

Jag är trots allt nöjd med denna lördag. En superlördag med mycket gjort. Synd att gnälla då :)

17 thoughts on “Superlördag

    • Följebrev är sjuuukt svårt att få till. Egentligen borde jag börja fila på ett redan nu. Jag hoppas få manuset klart innan sommaren men följebrevet behöver sin tid det också :)

    • Följebrev är verkligen jobbiga att få till. Får väl lösa sig på något sätt :) Det är tur vi har små förlag som brinner för genren så vi kan få läsa svensk fantasy, även om det är en bråkdel av allt som skrivs i genren i detta avlånga land.

  1. Det där med att sticka ut i mängden är inte alldeles enkelt i den här branschen.
    När det gäller fantasy, vet jag faktiskt inte varför det ser ut som det gör, dock finns det ju förlag med inriktning på just fantasy och skräck, etc, även om det sällan handlar om några stora förlag (jag är dåligt insatt så jag vågar inte skriva ”alla”). Jag upplever det som att boken bör ha blivit en succé utomlands först om förlag som annars inte ger ut genren särskilt ofta, ska våga satsa på den.
    Men jag håller alla fingrar och tår för att du ska få ditt manus antaget någonstans så jag får läsa :)

    • Bokbranschen är oerhört tuff, oavsett genre. Att skriva deckare och synas bland alla andra är heller inte lätt. Men jag ger inte upp. Jag tror på de små förlagen och är väldigt tacksam att de finns och kämpar på. Tack vare dem har jag läst mycket bra inom genren som de större inte vågat sig på. Och tack fina du för pepp!! Det värmer så oerhört gott :-) Vill inget förlag anta mitt manus blir det egenutgivning. Åtminstone i e-format :)

  2. Jag håller med Eva Lisa i teorin om att förlagen är mer benägna att ge ut fantasy om boken först gjort succé utomlands, men så är det med mycket i den branschen verkar det. Som tex erotik, tveksamt om ett svenskt förlag hade vågat ta chansen med 50 shades om den landat på deras bord av en svensk helt okänd författare. Det är alltid lättare att hoppa på tåget när succén är ett faktum, men låt dig inte nedslås av det. På ett sätt är det kanske ett bra utgångsläge med, då marknaden är långt ifrån mättad på dessa böcker :)
    Följebrev är roliga tycker jag. Kluriga, visst, men det är en del av processen jag själv tycker är mest rolig. Kanske för att jag oftast vid det laget redan jobbat på ”baksidestexten” en tid. Jag brukar göra det parallellt med skrivandet. Den biten jag tycker är klurigast är kanske den om målgruppen.

    • Jag håller med er båda. I min värld så trodde jag att de kanske skulle få upp ögonen för genren och sälja den utomlands men efter vad jag har förstått så är de svårt att sälja svenska böcker om de först inte har sålt som smör här hos oss. Lite moment 22. Jag blir lite nedslagen av det men inte tillräckligt för att ge upp. Aldrig i livet :) Den här gången tror jag det blir lättare att skriva baksidestexten eftersom den nya inledningen gör temat tydligare. Min känsla är att de mindre förlagen inte hakar upp sig så mycket på målgruppen så som de stora förlagen gör. Egentligen är det bokhandlarna som styr för de har tydligen problem med att veta vilken boklåda de ska placera fantasy i. Gaah, hur svårt kan de vara? Varför inte lösa det som bokhandeln hemma, att helt enkelt ha en boklåda som heter Fantasy? Nåväl, det kan ju inte bli sämre :)

  3. Ja, jag tycker nog att det är lika bra att börja med följebrevet redan nu och du tänker skicka iväg i sommar. Jag har börjat på mitt för länge sedan och jag KANSKE kommer kunna skicka iväg om ett år. Det är ju en text precis som manuset, och behöver börjas på och sedan vila för att kunna läsas igenom med nya ögon och redigeras och så vidare. Lika bra att ge det tid så att man får till det, tycker jag!

    • Oj, ett år i förväg?! Ja, varför inte… Det är helt klart text som också behöver vila och bearbetas. Just nu har jag bra flyt på inledningsskrivandet och vill inte släppa det men jag ska börja på följebrevet så snart som möjligt :)

  4. Oj, vad ni verkar lägga ner möda på följebrevet. Fick lite ångest nu. Såklart att jag tänker på det men ett år i förväg….så genomtänkt är jag inte. Börjar dock bli dags för mig nu igen. Kanske bäst att börja nu :)

    • Jag har ibland gjort misstaget att skriva följebrevet ett par dagar innan och skickat det sent på kvällen. Inte bra. Ett år i förväg är lite för tidigt för egen del men jag filar på det i bakhuvudet ganska lång tid ändå.

  5. Tror (hoppas) ändå att manuset är viktigare än följebrevet. Men visst är det svårt. Fantasy kommer åtminstone mer och mer, så snart vaknar säkert även de större. Och att de löste hela är ju super! Heja dig!

    • Eller hur! Vi är många som gillar fantasy och jag trodde faktiskt att genren skulle få ett uppsving efter Cirkeln men nähä… så bidde det inte. Vi får kämpa på Sofia. Enträgen vinner :)

  6. Det är ju det med fantasy att många tror att det handlar om verklighetsflykt. Själv skulle jag ju säga tvärtom, att det är ett sätt att gestalta en viss bit av verkligheten och göra den extra synlig. Men tycker som du, fler borde förstå det. Så man får helt enkelt fortsätta att ropa högt om det och hoppas på att förlag hör det.

    Tror i alla fall att det viktigaste är manuset och att följebrevet gärna får liksom visa personen bakom manuset och det klarar du nog fint.

    • All fiktion skulle jag vilja kalla verklighetsflykt men det beror väl på hur man ser det :) Och fantasy, trots sina övernaturliga inslag, kan liksom ”vanlig” litteratur ha minst lika viktiga och samhällskritiska budskap. Därför förstår jag inte varför vissa förbarnsligar genren och fnyser åt den som något oseriöst. Och att den bara kan rikta sig till barn eller unga. Nä, här ska fortsättas skrika högt om hur bra genren är och om alla superduktiga författare vi har i norden :-)

Kommentera

