Se det hjälpte

Om författare får skrivkramp har jag full förståelse för det. Särskilt debutanter inför sin andra bok. Hjärnspökena måste vara djävulska på att bombardera självförsvaret med prestationskrav som dödar vilket kreativt sinne som helst. Min skrivkramp är fullständigt väck nu efter att jag insåg att jag kan inte planera alla tre delarna i trilogin på samma gång. Än var tanken på del 1, än på del 3 och så var det del 2 som är under bearbetning. Det går inte att skriva något vettigt alls med så spretiga tankar i ett försök att bevisa (för förlagen) att det kommer att bli en komplett trilogi. Själv vet jag det. Men räcker det för förlagen? Just nu struntar jag i vad de tycker och tänker för det har bara stört min kreativitet.

Under helgen har jag jobbat mig igenom åtta sidor. Det låter kanske inte så mycket men minst två sidor är helt omskrivna för att handlingen ska bli mer optimal. Skrivglädjen är tillbaka och det är åter en njutning att få vara bland orden och umgås med karaktärerna. Att få vara just precis där jag är i texten och ingen annan stans. Än finns några timmar kvar av denna söndag så mer kan hända.

3 thoughts on “Se det hjälpte

  1. Härlig att skrivglädjen är tillbaka! :) Tror många gånger att varför den sviker är för att man omedvetet sitter och fokuserar på fel saker.

    • Precis! Hur svårt kan det vara? Tryck ner en tangent i taget och skit i allt annat. Får nästan skriva en lapp och sätta upp det på väggen bakom datorn ;-).

Kommentera

