Recension – Skuggan

Skuggan

Skuggan är titeln på första boken i serien The World of Voodoo skriven av Petrus Dahlin och Lars Johansson. I boken får vi möta Ruben som kämpar med att stå ut med sina hemska mobbare i skolan. Den enda plats där han känner sig normal och värdesatt är i onlinerollspelet Dead and Dreaming där han ingår i en klan som helande druid. En sen kväll när han planerar att hämta ner sina nya skor från ett träd i parken dit hans mobbare har slängt upp dem visar det sig att de är borta. Men inte allt för långt borta för på avstånd ser han en kille ha dem på sig och springer efter. Båda hamnar i ett utrymt hyreshuset som ska renoveras mitt emot där Ruben bor. Killen som snott Rubens skor visar sig inte vara en kille utan en tjej. En tjej som kallar sig Skuggan och har flytt från en tusenårig konflikt i sin by Ooms i Västafrika. Konflikten mellan de två klanerna bekämpas med voodoo. En mäktig häxmästare är på väg till Stockholm och lyckas få upp spåret efter Skuggan när Ruben och hans nyfunna vän Miranda från onlinerollspelet experimenterar med voodoo för att hämnas på Rubens plågoandar. Båda bestämmer sig för att gömma Skuggan och i gengäld hjälper Skuggan Ruben att hämnas på en av hans mobbare med hjälp av voodoo. Det går inte alls som han har tänkt sig.

Bokens inledning är ganska seg men från sidan 40 börjar det hända lite mer när Miranda kommer in i bilden. En härligt knäpp överklasstjej full av fobier som jag bara älskar. Ruben är trots sin lama försiktighet färgstark genom att författarna lyckas få fram att det någonstans döljer sig en kille som är beredd att göra en hel del för sina nya vänner Miranda och Skuggan. Ja, och så har vi Skuggan. En västafrikansk tonårstjej med rakad skalle, killkläder och styrka att försvara sig mot farliga häxmästare med sina voodookunskaper. Ändå är hon en känslig tjej som drömmer om kärlek och att få vara som alla andra. Och om Ruben.

Den här boken var trots sin sega inledning en stark berättelse med högt underhållningsvärde. En högst välkommen överraskning för mig efter att ha letat länge efter ”ny” svensk fantastik att läsa. Kanske den är på gränsen att tillhöra den genren men voodooinslagen är i alla fall för mig tillräckligt magiska och starka för att klassas i den kategorin. Just på grund av voodoon kan jag tänka mig att det också är en perfekt bok för barn i slukaråldern men som har svårt att hitta någon bok som fångar dem. Gestaltningen av karaktärerna är suverän, miljöerna autentiska och språket lättläst. Jag har redan köpt andra delen för det här är en serie jag verkligen inte vill missa.

Jag läste den som e-bok men ska finnas i kartonage på bokrean som startade i onsdags.