Glömde bort det roliga

Det här med att skriva är sannerligen en berg och dalbana. Jag har under flera veckors tid inte känt den där glädjen för skrivandet som jag gjorde före jul. Trots det har jag försökt strunta i det och tagit mig i nackskinnet och skrivit ändå. Inte lika mycket eftersom jag fastnat på internet eller störts av ljud runt omkring. Normalt har jag nästan en övernaturlig förmåga att stänga ute min omgivning när jag läser, ser på tv eller skriver men inte den senaste tiden. Det här fick mig att fundera lite vad det egentligen beror på. Blev jag så besviken på att agenten refuserade ”mig”? Jo, visst, besviken blev jag väl men det var heller inte oväntat och jag kan heller inte se att det är orsaken till min skrivtrötthet. Novellen jag skrev i januari flödade ju ur mig som värsta syndafloden så skriva tycker jag ju är kul. Men varför är det inte kul att skriva på LOA 2? En massa negativa tankar har dykt upp om att jag inte duger, skriver för dåligt och att hela skiten suger.

Idag kom jag på vad felet är. Jag har fokuserat alldeles för mycket på målet. Glömt bort att vara i nuet med mitt manus och bara velat se det som en färdigt produkt och blivit matt över hur mycket som är kvar. Vem som helst kan bli trött och uppgiven om man bara ser hur mycket som ska till för att nå målet med en trilogi. Jag har ju inte tröttnat på mina karaktärer eller handlingen när jag låter mig stanna i en scen och tänka på den. Men mina tankar har glidit bort från manus 2 som jag skriver på nu och oroat mig för vad jag ska skriva i del 3. Hur ska jag ens kunna skriva del 2 om jag inte fokuserar på den? Nog med rädsla nu. När jag började skriva utkastet på del 2 hade jag ingen aning om vad den skulle handla om och det löste sig alldeles galant ändå.

Nu när jag inser att jag glömde bort det roliga i nuet så känns det mycket mer inspirerande att få sätta sig att skriva igen. Del 3 kommer att kräva en noggran planering för att få ihop alla lösa trådar men jag måste inte göra det NU. Tänk vad man kan krångla till det ibland, helt i onödan.

18 thoughts on “Glömde bort det roliga

  1. Just det där med att leva i nuet (nästan oavsett vad det gäller) är bland det svåraste som finns. Härligt att du insåg det, för nu när du vet var felet ligger, är det enklare att åtgärda det. Massor med skrivpepp! :)

    • Det är så mycket runt omkring som försvårar att vara i nuet. Så mycket att hinna med att jag blir ofokuserad på en sak i taget. Tack snälla för pepp! :-) Med min nya insikt hoppas jag kunna hitta rätt spår igen.

    • Jag har försökt blunda för det och väntat ut det för någon gång skulle det väl släppa tänkte jag. När det inte gjorde det så fick jag vara min egen psykolog och reda ut det. Nu hoppas jag att det är utrett vilket jag också tror att det är. Det känns så i hjärtat i alla fall. Lite lättare och lite gladare :-)

  2. Visst måste glädjen finnas och visst kan den dödas av bara några få mindre bra kommentarer. En viktig reflektion!! Vi måste påminna oss om det roliga, det är ju därför vi skriver till syvene och sist!

    • Jag kan inte skylla på svaret från agenten för min deppighet även om det skulle vara enkelt att göra det. Men jag ser att anledningen till att jag skickade till dem hör ihop med min deppighet. Vad jag menar är att jag började bli så stressad över att ha ett fixt färdigt paket för hela trilogin att presentera att allt kapsejsade bara för det. Helt och hållet mitt eget fel. Men inget som går att rätta till :-) Nu ser jag fram emot svaret från lektören.

  3. Åh vad jag känner igen det där! Jag är precis likadan, och har svårt att fokusera på nuet bara för att jag tänker på framtiden. Lite mer carpe diem och vara i nuet är det jag lär mig för fullt just nu. :) Även i skrivandet.

    • Jag kommer säkert hamna där igen att jag tappar fokus på nuet för det är en konst att bara låta sig vara här och nu. Kanske jag får sätta upp en stor lapp på väggen med texten Carpe diem som en påminnelse :-) Kul att höra ifrån dig igen Nina! :-) Kram

    • Det är en befrielse att släppa del 3 och ägna sig åt ett manus i taget. I slutet av nästa vecka får jag utlåtandet av lektören på manus 1 så vi får väl se hur länge jag orkar låta bli det :-)

  4. Å vad bra att du lyckades lista ut var problemet låg! Ibland kan det vara så svårt att förstå sig själv. Jag kan verkligen förstå att du får ångest över att du ska skriva fler böcker. Jag planerar ju fyra böcker efter mitt nuvarande manus och jag har knappt en aning om vad som ska hända i dem (man kan få huvudvärk för mindre). Men som du säger, man får försöka hålla sig till nuet och skrivglädjen och det som gör att man vill berätta den historia man berättar. Och ta en sak i taget.

    Kämpa på!
    Kram.

    • Det är en del är lära sig när man skriver en bok – inte bara hur utan också hur man ska förhålla sig till sina andra manus. Mycket psykologi spelar in precis som i idrotten – tänket inför den uppgift man har så man håller fokus på rätt saker. Tack för pepp Linda :-) Kram!

  5. Känner igen det där så väl. När man tänker på hur långt borta den färdiga boken är tappar man nästan hoppet. Som du säger – det gäller att påminna sig själv om hur underbart själva skrivandet är och sedan bara köra på. Vad roligt att du har fått tillbaka lusten i alla fall :). Kör hårt!

    • Ibland kan det vara en fördel att vara tre steg före men i det här sammanhanget funkar det inte alls. I helgen ska jag köra hårt. Inget särskilt inbokat. Än :)

  6. Snälla nån! Att ha roligt medan man gör en sak man älskar är ju faktiskt det viktigaste av allt! Det var nån som sa att ”det är inte målet utan vägen som är mödan värd” – och det är sant.
    Och att inte ha roligt medan man skriver eller målar eller gör bilder eller vad det nu är man gör, är ju som att inte visa respekt för sig själv och sin talang! Livet går ut på att göra det ens talang gett en och att ha roligt medan man gör det. Och då menar jag inte asflabba utan att vara lycklig i nuet.
    Och jag tror att det till och med är så, att om man inte känner glädje i sitt skapande, så blir resultatet inte på långa vägar lika bra!
    Varför stressar du dig? Varför vill du bli publicerad? För att bli kändis? Tjäna pengar på ditt skrivande?
    Eller vill du skriva för att det är det du älskar att göra! Kan bäst, vill mest och kan inte för ditt liv vara utan?
    Var lycklig! Skriv! Njut av ditt skrivande och älska det du gör! Det andra kommer om det ska komma och när tiden är inne.

    (Usch nu tjötar jag på dig igen.)
    (Och jag har sett senare inlägg att du slappnat av lite med pressen på dig själv. Det är BRA!)
    KRAAAAM
    Ninna

    • Ha ha! Du ställer väldigt bra frågor där! Det där med att vilja bli publicead men inte kändis är ju lite motsägelsefullt. På ett sätt. Men det är kärleken till sin berättelse som man/jag vill dela med sig/mig av. Stressen kommer sig av som du såg i mitt senare inlägg av att jag vill bevisa för förlagen att det finns något mer än bara ett manus- en dröm. Det blir bara så dumt och fel att tänka så. Det är ju skrivandet i sig jag älskar och det ska jag inte behöva bevisa för någon. Det visar sig ändå ;). För en stund glömde jag det där enkla och självklara. Nu är anfallet över :-)
      Stor kram till dig Ninna! Du är så bäst <3

      • hehe…
        när jag skrev som flitigast mellan 2006 och 2009, hade jag väldigt mycket drivet i mig att bli publicerad och bli såld i massor för att kunna försörja mig. Sen fick det ett häftigt slut hösten 2009 (vilket inte berodde på refuseringarna utan på andra omständigheter), och efter det har jag inte lyckats få till det riktigt igen. Noveller har gått bra, och jag har börjat på massor av romaner men inte fått till nån fortsättning oavsett hur bra och lovande det har verkat från början.

        Nå! Då medan jag skrev som mest hade jag OCKSÅ väldigt roligt och skrev driven av lust minst lika mycket, och tänkte inte på nästa historia. Och inte var det svårt då inte att komma på hur berättelsen skulle gå vidare.

Kommentera

