Skriver med rak nacke

Jag har länge haft problem med stel nacke pga skrivandet. Det gjorde enormt mycket genom att skapa mig skrivutrymme i mitt gamla syrum med ordentligt bord och skön skrivbordsstol jämfört med den fåtölj jag satt uppkrupen i tidigare. Men det var fortfarande inte optimalt med skrivbord och bra stol. Nacken böjdes fortfarande nedåt för att kunna läsa på skärmen. Men i gamla syrum kan man hitta bra saker. Jag hittade ett tillbehör till symaskinen som egentligen ska underlätta att breda ut tyget över en bredare skiva men den skivan visade sig passa utmärkt som ”bord” till min MacBook. Dessutom har den fötter som kan justeras så ”bordet” kan höjas eller sänkas ett par centimeter. Det märks redan skillnad i nacken och jag är nöjd med att jag tog tag i saken. Helst vill jag ha en stor skärm men det får bli en framtida investering.

Skrivlyan

Vad gäller skrivandet har jag äntligen tagit mig igenom scenen som segade ner skrivlusten. Det jag har lärt om mig själv är att det är mycket roligare att skriva när jag är på toppen av dramakurvorna men för att inte göra läsaren utmattad måste de där lugnare partierna in. Då är det bara att bita ihop och skriva sig igenom dem. Jag försöker ändå göra dem intressanta med karaktärer som inte är sams till hundra procent. Lite småkiv, oenigheter och retsamma kommentarer får hålla liv i glöden. Nu är karaktärerna äntligen på rätt plats där det händer grejer och dramakurvan stiger liksom skrivlusten. Shit vad kul det är att skriva igen! Och på söndag kör vi barnen till mormor och morfar för några dagar (sportlov). Då kommer jag ha massor av skrivtid i två kvällar i rad.

 

13 thoughts on “Skriver med rak nacke

  1. Det ser ju både mysigt och praktiskt ut, härligt att möbler du redan har kan användas till annat :) Här har vi ett par veckor kvar till sportlovet, inte för att jag påverkas av det så sett, annat än att älven utanför fönstret kommer att trafikeras av fler skotrar. Men det kanske bara ger lite mer inspiration hehe.

  2. Alltså det här med skrivarkrämpor… jag har fått tokiga problem med axlarna, troligtvis för att jag har suttit som en säck potatis vid köksbordet och skrivit. Så nu har min man fixat ett litet skrivbord till med skärm, tangentbord och mus att koppla till laptopen. Vilken skillnad! Jag tror att du kan köpa skärmar billigt på blocket, tekniknördarna vill alltid ha det senaste och tunnaste så du kan säkert få en lite äldre skärm för bara några hundralappar! Härligt att skrivglädjen är tillbaka, jag börjar känna likadant nu när slutet äntligen är nära! :)

    • Vilken snäll man du har! Min man har också försörjt mig med bra tillbehör som bluetooth-tangentbord och extra musplatta. Blocket var ingen dum idé. Kanske jag tom hittar en apple-skärm :)

  3. Det har jag tänkt på ett tag att höja skärmen. Inte för att jag har ont i nacken men man kan ju få. Preventiva åtgärder. För det räcker inte med att studsa upp och vifta med armarna.

    • Skrattade när jag läste det där om att vifta med armarna. Skulle jag göra det i mitt rum skulle det bli Papphammarsketch av det hela just för att rummet är så litet och fullt med prylar på hyllor runt om. Men höj skärmen Mia, det är alltid bra att förebygga värk som i värsta fall kan bli svår att bli av med om man ignorerar den.

  4. Viktigt att röra på sig vid datorn men det är ju svårt som tusan när man kommer in i ett flow och orden bara sprutar ur skallen och fingrarna. Ställ klockan på en timma, res dig, veva runt på armarna, stretcha huvudet och skaka loss, sen direkt ner igen!!

    • En timma är vad jag brukar få vid datorn innan jag måste passa upp på någon familjemedlem. På helgerna kan det bli längre förstås. Jag brukar pausa genom att plocka ur diskmaskinen, hänga upp tvätt eller liknande. Att röra sig är bra för kreativiteten.

  5. Jag behöver också en ny kontorsstol för min bröt ihop häromdagen. Gamnacke har jag också haft problem med, samt skulderblad osv, men i mitt fall hjälper det nog inte att höja skärmen eftersom jag tittar på tangentbordet när jag skriver :) #pekfingervalsen Men vilket himla smart litet ”bord” du hittade, hurra för såna fynd!

    • Gamnacke var verkligen rätta beskrivningen :D Jag kommer fortfarande på mig med att luta mig framåt för att se bättre. Hm… Ålderstecknen tvingar mig nog att införskaffa den där större skärmen ändå. Och pekfingervalsen kör jag också trots att jag en gång för hundra år sedan var en fena på att skriva med rätt fingersättning och allt. Tråkigt det där med stolen. Hoppas du kan införskaffa dig en ny snart. IKEA har prisvärda kontorsstolar utan att behöva bli fullständigt skinnad.

Kommentera

