Och så var helgen snart över

Helgen inleddes med att minsta dottern spydde ner sig och sängen på fredagkvällen. Nästan hela helgen har gått åt till att tvätta rent allt. Himla skönt att vi bor i hus och har fri tillgång till tvättmaskin och att den är ny och stor. Också skönt att magsjukan gick över på ett par timmar så vi fick sova skapligt. På lördag var det till att släpa sig in till stan så stora dottern fick klippa sig och färga topparna blodröda. En del klädshopping blev det också. Inget skrivet den dagen.

Idag (söndag) försökte jag sätta mig och redigera under förmiddagen men med rastlös, frisk och pigg liten dottern som kom in i min skrivlya typ varannan minut var det lönlöst. Mitt tålamod var inte särskilt stort kan jag säga och sa några mindre väl valda ord. Till slut när hon äntligen hittade en film som hon ville se smet jag in i skrivarlyan och hann redigera en sida. Efter det har huggtänder, horn och ormtunga försvunnit tack och lov för allas trevnad. Faktiskt så blev jag så snäll att jag följde med minstingen på en promenad utan protest när filmen var slut. Då kröp det även i mina ben efter stillasittandet.

Det går segt med redigeringen men det gör det alltid när handlingen går i ett lugnare tempo. Det är de där vardagliga händelserna som är mindre roliga att skriva även om jag alltid försöker ser till att det finns ett driv i varje mening och dialog. Kanske är det för att jag har så svårt att få till sammanhängande skrivtid och måste dutta dit orden då och då som jag aldrig kommer igång? Helgerna är enda tiden då jag kan få sitta en längre tid med manuset men om det blir uppbokat med annat så kan jag inte ta igen det under veckorna då min uppmärksamhet måste vara på familjen. Då är det bara när barnen lagt sig som tiden finns och då är min zombihjärna så trött att jag bara orkar peta i en mening på sin höjd. Antar att det går över med åren. Tålamod Carola. Tålamoood…

7 thoughts on “Och så var helgen snart över

  1. Trist när det kommer oplanerade saker emellan, speciellt när man har tänkt skriva eller redigera. Huvudsaken är väl att man envist fortsätter oavsett vad som händer. Men inte är det alldeles lätt alla gånger :)

  2. Jag vet precis. Djupa andetag är bra då! Visst är det trist att man är så himla trött den där enda lilla stunden (ganska sent) på kvällen som man har!

  3. Trist när det kommer grejer emellan. Jag tror också det är svårare att inte ha sammanhängande skrivtid, man kommer inte ”in i det” på samma sätt. Men kämpa på, tålamod är väldigt bra att ha när det gäller sånt här :)

  4. Känner igen det där stadiet när man äntligen får lite skrivtid men är för trött för att vara kreativ eller få något gjort. Hoppas det blir bättre. Kanske du kan gå iväg någonstans (café, bibliotek) när maken är hemma, så du slipper bli avbruten heeela tiden?
    På ett par timmar någon gång i veckan kan man åstadkomma en hel del. :) pepp pepp!

  5. Känner igen mig i allt det där. Helgen, då man äntligen har sammanhängande skrivtid, äts på något mystiskt sätt upp. Jag har visserligen inga barn än men det är en massa annat, familj, släkt, vänner. Sociala aktiviteter jääääämt. Är så imponerad av er med barn som hinner, för ni har ännu mer att stå i.
    /Heléne

Kommentera

