Recension – Munins skärvor

Munins-skarvor-framsida

I den här boken har Oskar Källner samlat en härligt mix av fängslande noveller. Fantasy, sience fiction och skräck blandat om vartannat. Han har skapat imponerande världsbyggen där några vindlar sig långt ut i världsrymden medan andra utspelar sig i en dystopisk framtid här på jorden. Samhällen som väcker funderingar kring hur vi som människor fungerar och vad vi är kapabla till. Det finns ett djup och en baktanke i berättelserna som visar på att Oskar inte bara har en förkärlek till att berätta utan också vill väcka läsaren till att tänka i ett vidare perspektiv.  Vad är vår mänskliga art kapabel till? Kommer vi att utrota oss själva och jorden eller kommer vi att utveckla tekniken så mycket att vi erövrar planet efter planet?

Ingen av novellerna lämnar mig oberörd. Den första gjorde mig faktiskt lite irriterad när den slutade abrupt utan någon som helst logik men så visade det sig att han flikat in fortsättningen i korta stycken mellan de andra novellerna. Smart och konstnärligt. Jag har tidigare liknat Oskar Källner vid en poetisk Isaac Asimov och jag vill upprepa det även denna gång eftersom han har en förmåga att måla fram karaktärer men framförallt fantasifulla och hissnande miljöer som stannar kvar långt efter att jag har läst klart.

Omslaget bör också nämnas. Det är illustrerat av Andreas Raninger och är otroligt läckert och proffsigt gjort. Bilden föreställer en scen från novellen Där staden dragit fram. En av mina favoritnoveller. Baksidan är precis lika maffig som framsidan men för att se den tycker jag att du ska införskaffa dig ett eget exemplar. Ett omslag som håller vad det lovar. Boken finns på Bokus och Adlibris.

Tillägg: Oskar meddelar att den inte finns på Adlibris än men kommer att finnas där förhoppningsvis snart. Även SF-bokhandeln säljer den.

2 thoughts on “Recension – Munins skärvor

1. Ping: Munins skärvor | Fantastikportalen