Det känns härligt med allt ert peppande! Tack underbara ni! Det värmer enormt att få uppmuntrande ord och hejarop från er.
För att svara på lite av era undringar så valde jag att skicka till endast en litterär agent för att testa hur det fungerade den vägen. För att gå den vägen är det inte lämpligt att skicka manuset även till förlag eftersom agenten då kan få problem att presentera ett manus som förlagen redan refuserat. Nu har jag testat den här vägen och kommer att vända mig till de större förlagen efter att lektören sagt sitt och jag gjort de ändringar som rekommenderas. Om de större förlagen också refuserar kommer jag att vända mig till de mindre förlagen och det innebär också att jag då gett upp drömmen om att få det utgivet utomlands. Men what the heck, man kan inte få allt. Först måste jag ändå försöka.
Att vända sig till en, och i mitt fall, endast EN litterär agent var ett hugskott. Det fördröjer utgivningsprocessen men det ger mig också tid att få ett bättre utkast på del tre i trilogin. Dels visar det för förlagen att det finns material och allvar bakom mitt tänk men det gör också mig lugnare. Jag är normalt en lugn person (med tonvis av tålamod) men någonstans finns rädslan att jag kan drabbas av skrivkramp kring del tre om första delen blir utgiven. Kanske tar jag det säkra före det säkra onödigt mycket men jag har nog heller inte tålamodet att vänta ända tills hela trilogin är helt klar.
Jag har bollat med min lektör om det där med målgruppen för mitt manus. Hon resonerar som jag att det är inte helt trovärdigt att tonåringar har resurser att möta allt de ställs inför som i typ hungerspelen. Divergent skulle jag också vilja lägga till. Det min karaktär ställs inför är minst lika tufft och om hon ska gå från 20 år till 16 gör att hon inte blir trovärdig på samma sätt. Hon rör sig också i miljöer under året som hindrar skolgång.
Njaej. Det känns bra med ert stöd att det visst finns YA här i Sverige. Det gäller bara att hitta rätt mottagare för manuset som har kunskap om genren och känner målgruppen som läser den typ av litteratur. Då hoppas jag att det blir annat ljud i skällan.
Läckbergs första bok kom på ett litet, lokalt förlag först. Den är hyfsat utlandslanserad nu ;)
Hmm. Så du säger det :) Det visste jag inte men det är klart, jag har inte tänkt så. Boken kan ju förstås leva sitt eget liv här först för att sedan utvandra. Och skulle inte LOA utvandra så är det ju inte de enda böckerna jag har tänkt skriva :-) Men ditt påpekande ställer det hela i en annan dager. Det enda som talar mot ett litet förlag är vad du drabbades för. Med en trilogi är det riskfyllt att stå där med de två återstående delarna vid en konkurs som inget annat förlag vill ge ut. Helt klart en svår bransch ur alla möjliga vinklar och vrår ;)
Ur en gammal SvD-intervju: ”Strategin, när manuset var klart, var att skicka det till tre förlag – ett litet, ett mellan och ett stort. Kuverten gick iväg en onsdag i augusti 2002. På söndagen ringde ägaren till det lilla förlaget Warne och ville ge ut boken. Orsaken var att hon på försättsbladet skrivit att det var ”en deckare i Fjällbackamiljö” och ägaren hade sommarstuga där plus att han gillade manuset. ” Men som du säger, kolls att det verkar stabilt först.
Christina Granbom gav för övrigt ut första boken i sin serie på Hoi och lämnade värsta cliffhangern. Men uppföljaren kommer ut på Litet förlag. Så man kan byta mitt i om der kniper.
Ja, och skulle det knipa riktigt illa kan man ju ge ut själv :-)
Sen är det ju inte bara Läckberg som börjat på ett mindre förlag och lyckats väldigt bra. Kaj Karlsson är väl fortfarande egenutgivare och ska nu som nästa steg snart lansera sin bok i Tyskland (utan agent), så jag tror inte heller att du ska hänga upp dig för mycket på storleken på förlaget. Mycket hänger på dig själv i slutändan, vare sig du ger ut på förlag eller ger ut den själv :)
Jag har nog tänkt helt fel tidigare. Idén med att börja med det lilla och sedan jobba sig uppåt och framåt tycks mer och mer självklar. Och din slutkläm köper jag helt och hållet :-)
Många författare har börjat på ett litet och hittat till ett stort. Och hellre den vägen tänker jag. Och det är klokt att ha hunnit tänka saker för trilogi. Det kan också hända att det dyker upp saker när det väl finns läsare. Men det är huvudsaken att du håller på din text och jobbar för den. Heja!
Det är suveränt att få så bra tips och idéer från dig och alla andra här på bloggen :-) Tack vare er börjar jag bygga på en annan strategi som känns väldigt bra. Så tack Mia att du delar med dig av dina erfarenheter! Det är guld värt!!!
Om jag får bidra med något råd så är det att lägga rejält med krut på första delen och få den antagen först och främst. Jag tänker att man som debutant kanske inte har sån tur att man får ett flerboksavtal direkt utan förlaget kanske först vill se att den första boken säljer bra. Hur du än väljer att gå tillväga så tror jag att det kommer ordna sig till det bästa till slut!
Tror som du. Nu är första manuset på sin andra vända hos lektören och efter det bör det vara supder duper :-) Sedan har jag valt att skriva första boken så att den kan vara helt fristående även om det finns små lösa trådar som det kan göra i många andra böcker. Inte så där amerikanskt så man undrar om det har ramlat ut sidor ur boken, nej nej. Bara lagom så det väcker nyfikenhet :)
Framförallt Carola så gillade de ju texten. Det där andra är bara en parentes och i och för sig bra kritik. Du verkade dessutom ändå ha en plan B. Låter som att det här kommer att bli hur bra som helst tycker jag :)
Ju mer jag har tänkt på det desto mindre problematiskt känns det. Det här var ju bara en enda litteraturagent och de har ingen författare i sitt stall som ger ut fantasy så deras erfarenhet av böcker för unga vuxna kanske inte är så stort. Jag gjorde det där klassiska nybörjarfelet att skicka till någon som inte representerar genren fantasy. Jag i min enfald trodde att eftersom genren är så stor utomlands så kanske det kunde gå ändå. Shit happends :) det roliga var ju faktiskt att de tyckte kvalitén på texten var ok.