Så kom refuseringen då

Men vad annat hade jag att vänta mig? Ett mirakel? Varför inte? Sådana har ju hänt förut. Texten tyckte de var okej hela vägen men de kunde inte se till vilken målgrupp boken vänder sig. Det gör mig lite frågande. Finns inte målgruppen young adult/unga vuxna i Sverige? Är det bara ett amerikanskt begrepp? Eller måste man skriva om finniga, hormonstinna tonåringar för att det ska räknas som en ungdomsbok? Det skulle förstöra min plot fullständigt och inte bara det, jag skulle bli så uttråkad av att skriva om handlingen i gymnasiemiljö att det är dödsdömt redan i tankestadiet.

jag är tacksam att jag var så förutseende att jag reserverade tid hos min lektör så hon kan ta hand om det redan nästa vecka. Hon får gärna komma med tips på hur jag kan tydliggöra det där med målgrupp (som inte inbegriper gymnasiemiljö). Även om det var väntat känner jag mig en aning stukad. Nu ska jag slicka såren och fortsätta kämpa på med andra delen. Ibland är det långt till målen. Nästan lite för långt. Men vad är väl sex refuseringar som jag hittills samlat på mig? Löjligt lite om man jämför med Stephen King. Och för att inte tala om Robert M Pirsing som refuserades 121 gånger. Jag peppar mig med följande länk – särskilt slutklämmen.

11 thoughts on “Så kom refuseringen då

  1. Vad synd Carola, men det kanske bara var fel förlag? 6 refuseringar är inte så mycket, kan jag säga ;-) Har du kört vändan på alla de fantasyinriktade förlagen? Styxx, Undrentide / Epok, Mörkersdottir, Catoblepbas, Andra världar… Heja på!

  2. Tänker också att fel förlag. För jo YAF finns i Sverige också men det gäller att förlaget kan rikta sig till dem. Himla tråkigt i alla fall. För jag även om jag inte hör till målgruppen är nyfiken på din text. Hoppas lektören kan hjälpa. Och bra att du skriver vidare.

  3. Nej, vad surt! Visst var det här från agenten? Men du har väl rätt så många fler förlag att skicka till om jag inte är helt ute och cyklar? En vända till lektören och sedan….på´t igen! Tänk på att du är gjord av tålamod och trägen vinner!!

  4. Vad trist Carola! Men jag tycker att du ska vara stolt över att agenten tyckte att texten var bra! Det är ju kanonrespons att få! Att de sen tyckte att manuset var svårt att genreplacera betyder ju inte att alla tycker det! Hur var det förresten att få svar från en agent jämfört med ett förlag? Mer eller mindre formellt/kortfattat/standardiserat? :) Jag är övertygad om att du kommer att få ut din bok på annat sätt – håller tummarna!

    • Trist men inte helt oväntat. Deras svar kändes inte alls standardiserat utan mycket trevligt och personligt. När jag skickade en förfrågan var i processen mitt manus befann sig svarade de snabbt och trevligt då också. Mycket mer föredömligt än de stora förlagen (där ett av dem inte ens svarat mig efter två år).
      Tack för ditt stöd med tummarna Charlotte! Du vet att jag håller tummarna för dig också :)

  5. Åh, vad tråkigt. Men säger som alla ovanstående talare: YA finns visst (hrm, jag skriver ju själv delvis i den genren så, hallå, klart den måste finnas) och det borde ju även en litteraturagent veta. Hur som helst, bra att du har möjlighet att få hjälp av din lektör redan nu, och kämpa på! Det viktigaste är alltid att inte ge upp. Håller också tummarna.

Kommentera

