Medeltidsroman i byrålådan

Att be andra läsa ens texter och sedan få deras värdefulla kommentarer är en fantastisk hjälp för att utvecklas i den komplicerade skrivkonsten. Nu har jag fått feedback från två personer som läst novellen jag skrev under tre veckor och utifrån deras respons så har jag har kommit fram till ett beslut.
Medeltidsberättelsen måste bli en roman.
Som novell är den full av luckor och tempot alldeles för högt. (Inte konstigt att jag blev helt utpumpad av att skriva den). Och skalar jag bort saker för att få ner den till en vanlig kortnovell tappar den så mycket att den blir blasé. När jag skrev den fick jag tvinga mig att hålla tillbaka för att till varje pris få ihop en novell och ingen ny roman. Jag ville så gärna skriva en novell för att pröva på det formatet men uppenbarligen så är den här berättelsen inte lämpad för det. Det finns alldeles för mycket intriger och sidohändelser som inte vill gå förlorade. I nuvarande form som novell utlovar den saker som den inte kan hålla. Bara en roman kan ge det utrymmet berättelsen kräver och det känns så skönt att äntligen ha kommit fram till det beslutet.

Nu får den ligga i ”byrålådan” tills andra delen (och kanske också tredje delen) på trilogin är klar. Det kommer krävas mycket research för att jag ska kunna fylla de luckor som gapar tomma och att det som ska fyllas där blir så realistiskt som möjligt för tidsepoken. Ett angenämt arbete eftersom historia alltid varit ett intressant ämne.

Illustration of Joan of Arc Being Burned at the Stake

11 thoughts on “Medeltidsroman i byrålådan

  1. Noveller är lite kluriga, för ofta utgår man från en enda händelse (och inga sidospår) som man sedan leder läsaren igenom. Det finns inget utrymme för något annat och det är väl det som är konsten med det hehe. Hur som helst, ibland kan ju perfekta romanidéer dyka upp när man skriver en novell, så jag tycker du gör helt rätt. Låt det bli en roman framöver istället :)

  2. Vilket spännande beslut. Och det är ju bra att veta vad du ska göra de närmaste åren. Plus att kör du fast med trilogin kan du alltid pyssla med denna för att komma loss igen.

    • Än så länge har jag inte drabbats av allvarlig skrivkramp när jag skrivit på min trilogi men det betyder ju inte att det inte kan hända. Då känns det bra att ha den här att jobba sig tillbaka med. Hela skelettet finns och det är bara att fylla ut det med lite fluff :-)

  3. Härligt! Det är verkligen spännande hur kommentarer från andra kan få en att se på sin text med nya ögon, och fatta beslut som man inte hade tänkt sig först. Modigt att du vågar fatta ett så drastiskt beslut! Hoppas den mognar till sig fint i byrålådan medan du skriver på din triologi! :-)
    /Liv

Kommentera

