Spanar efter E-fantasy

Vad är det för fel på genren fantasy? Varför ska det vara så svårt att hitta något i e-format i den genren? När jag söker på Bokus på Fantasy/Svenska och e-bok så får jag bara fram ÅTTA e-böcker. När jag söker hos Bokon.se får jag bara SEX e-böcker som resultat. Det finns en uppsjö på engelska. Ett myller. Jag kan mycket väl läsa något på engelska men helst vill jag ha något på svenska som jag kan recenserar på Facebooksidan E-evangelisterna. Jag vill ge bra tips på bra svensk fantasy. Det här är skandalöst! Det finns betydligt större urval som är tryckt på papper och det är en liten tröst. Så ratad är ändå inte genren att det saknas böcker att läsa men jag blir förvånad att de inte också finns i e-format. Kanske är min värld inskränkt och kunskapsfattig men borde det inte vara en ganska billig peng och lättförtjänta pengar att också erbjuda fantasyböcker även digitalt?

Mutter…

Tillägg: Det finns betydligt fler e-böcker än ovanstående resultat inom genren fantasy men de kommer inte upp när jag preciserar sökningen med just genren fantasy. Varför???

3 thoughts on “Spanar efter E-fantasy

  1. Jag har också uppmärksammat det där, men har ingen aning om vad det beror på. Hoppas du hittar något bra att läsa i genren på svenska ändå. Du får mejla några förlag och fråga om inte deras fantasyböcker ska göras tillgängliga som e-böcker också :)

    • De små förlagen är jätteduktiga på det här med e-format. De stora har också kommit igång men problemet är egentligen kategoriseringen. De kategoriserar dem inte under fantasy och bara som ungdomsböcker. Då får jag med sådan som inte är fantasy. Kanske är det inte förlagens fel utan de digitala bokhandlarna som kategoriserar konstigt.

      • Jamen just det där med kategorier har jag också lagt märke till. Den enda genre som är lätt att hitta hos nätbokhandlarna är Deckare och då hamnar även många gånger skräck och andra genrer under den. Jag tycker också att de borde skärpa till sig så det är lättare att hitta den genre man söker.

Kommentera

