Världen snurrar

I söndags åkte jag till badhuset med sjuåringen. Vi hade en härlig och mysig stund tillsammans bara hon och jag. Ute yrde värsta snöstormen men vi lyckades ta oss hem utan missöden. Min plan var sedan att redigera på manuset. Det gick sådär. Jag var tvungen att ge upp. Orken fanns inte och en yrsel drabbade mig som bara blev värre och värre. Till slut blev jag riktigt orolig. Jag trodde att jag hade drabbats av blodsockerfall eftersom jag slarvat med att äta ordentligt. Snart visade det sig att jag var magsjuk. Man är verkligen hjälplös när det drabbar en. Som tur var fick jag sova i natt och under hela förmiddagen  sett hela tre filmer på iTunes och Netflix medan jag druckit och försiktigt fått i mig lite mat.

En av filmerna jag tittade på var Lucy. En film om en kvinna som råkar hamna mitt i en farlig drogkartell och ”får” i sig en större mängd av en ny drog som gör att hon kan utnyttja mer än 28% av sin hjärnkapacitet. Hon förnimmer allt. Rymden, sitt blod, sin egen hjärna, alla människor, alla sina minnen in i minste detalj men till förlusten av att känna glädje, sorg, ilska eller något annat. Hon bara vet – allt. En film som verkligen satte igång min egen hjärnkapacitet. Vad är meningen med livet? Hur fungerar våra celler? Vad har vi för koppling till ”det andra”, det okända vi inte kan ta på eller se? Är 1+1 = 2? Vad är rätt och vad är fel i det vi vet? Ja, den här filmen väckte en hel del funderingar.

Jag låter mina tankar snurra med i min redan snurriga värld så hoppas jag att det stannar upp och jag kan återgå till mitt normala liv snart igen.

12 thoughts on “Världen snurrar

  1. Jobbigt med magsjuka!

    Vi såg Lucy i helgen. Tyckte frågeställningarna var intressanta även om de kanske hade lite höga förvåntningar på vad 100% hjärnkapacitet kan klara :) Däremot blev jag inte helt såld på själva filmen.

    Krya på dig!

  2. Uff för magsjuka. Hoppas du mår bra nu.
    Och Lucy har jag också kollat, det var kul. I synnerhet som hos oss blir sånt allt familjefilm.

    • Magsjukan gick över fort men världen snurrar fortfarande. Börjar vänja mig lite men det är irriterande att gå omkring som om jag vore lite på pickalurven mest hela tiden. Jag avskyr det även med alkohol och att det snurrar ofrivilligt är ännu värre. Nåt virus har antagligen satt sig i öronen :(

    • Det är svårt att sitta still och fokusera blicken på text eftersom allt rör sig hela tiden. Film funkar bra men jag ska ändå göra ett försök att redigera i manuset idag.

Kommentera

