Musiktips från en musiker

Igår vad jag med om en kul grej. Jag fick ett pling i telefonen att någon följde mig på Twitter. Nyfiken som jag är kollade jag upp det och såg att det var en tjej vid namn Sophia SoG. Vi närmare koll så visade sig att hon är sångerska i Seasons of Ghosts. Totalt okända för mig. Så det var bara att gå in på Spotify och börja lyssna på deras senaste album The Human Paradox. Redan vid de första tonerna höjde jag ögonbrynen och ett leende växte på mina läppar. Det här var min kopp te. Efter en kort stund fick jag ett personligt meddelande på Twitter i meddelandefunktionen. Då var de Sophia själv som skickade mig en länk till den här videon på youtube.

Är inte det coolt så säg? Kan tilläggas att hon har 21,8 tn följare. Why me?

18 thoughts on “Musiktips från en musiker

      • Ah, vad trist! Ibland kan jag verkligen tycka att vi lever i en deppig värld. Och jag har heller inte fattat det där med twitter. Inte ens försökt mig på det. En blogg och facebook är ju redan mer än vad jag klarar av – har uppenbarligen inte så stor social kapacitet. Åtminstone inte i form av kvantitet. Kvalitet, däremot :)

      • Jag är också urdålig på social kvantitet men satsar mer på kvalité :-) Jag kan inte bli en missbrukare av FB o Twitter eftersom jag bara inte orkar och tycker det är totalt ointressant vad folk äter för mat och hur de myyyyyser på fredagar. Jag läser gärna bloggar och FB-inlägg som rör skrivandet men thats it :)

    • Jag är inte ett dugg förvånad att artister och författare börjar följa vem som helst för det har jag förstått är ett trick att fånga nya läsare och lyssnare – men personliga meddelanden var något nytt. Driftigt av någon som redan följer 19 tn :)

  1. Får jag vara äckligt krass? Jag har ju trots allt en del aspergeregenskaper… hehe… menar inte att ta ner dig på nåt vis. Men du visste ju inte ens vem hon var. Eller hur? Men du kollade videon! (Usch vad grym jag är…)

    Ja! Marknadsföring! Knep för att sälja sig själv! Få fler följare, få fler som lyssnar på ens låtar! Ta ett svep på twitter och börja följa alla de där man får förslag på. Tar inte så lång stund. Klick klick klick. Och kopiera in en länk tar inte så lång stund det heller. Och den länken kan man ju klistra in hur många gånger som helst utan att förnya kopieringen.
    Hon kanske inte ens gör det själv, utan har en pr-människa.

    Sånt händer ju här på wp också. När jag startat nya bloggar får jag både följare och ”gillar” i stort sett med en gång – och har inte ens haft nån besökare på bloggen!
    Sen återkommer dom inte fler gånger!

    • Ah! Men det är klart att det är så! Tack för att du tog ner mig på jorden igen :D. Klart att det inte var hon som skickade det där meddelandet. Och jag har också fått följare på min blogg som jag inte sett röken av sedan. Men det där med Twitter verkar det sättet vara extremt överutnyttjat. Många jag inte följer tillbaka bara för det. Men i det här fallet lyckades de för jag gillade musiken :-). Men jag kommer nog avfölja för jag har ingen glädje av att följa artister. Det är bara detas musik jag vill åt men var de har konserter runt om i världen skiter jag fullständigt i. Tack Ninna, dig kan man lita på :-)!

      • Det var kanske synd jag tog ner dig på jorden! 😱 Det kan vara väldigt skönt att sväva på moln. I varje fall för ett tag. 😀😇

        För min del fattar jag inte det där med twitter. Jag hade ett konto där ett tag, men det var ju sånt himla flöde så hur man över huvud taget verkligen ska kunna följa någon verkade oöverstigligt!
        Jo, om det bara är några stycken man följer så kan det ju gå. Men det verkar ju vara nån sorts prestige i att följa respektive ha så många följare som möjligt. Snacka om att vara ute i blåsväder. Värre än facebook.
        Hur har folk tid egentligen! Vare sig med twitter eller facebook? Allt försvinner ju bort med en gång!

      • Ha ha, det ska till lite mer för att vara på rosa moln, ett förlagskontrakt tex. Jag var mest förundrad. Men jag håller sååååå med dig när det gäller Twitter och FB. Jag lägger nästan aldrig ut något och jag hinner ännu mindre med att kolla vad alla skriver. Jag har aldrig fattat den där gillningshetsen som många tycks ha. Jag många gånger undrat varför jag i hela friden skaffade ett Twitterkonto. FB gillar jag för alla tips kring skrivandet och vad som händer i bokbranschen.
        Shit! Måste rusa. Ska på möte om ngr minuter.

  2. Instämmer med Ninna. Att så fungerar det. Får då och då såna där följarfrågor och om jag börjar följa så kommer ett DM. Men oftast bryr man ju sig inte. Däremot, strunt samma hur de gör när man hittar musik man gillar. Då har ju både de och du fått nåt.

  3. Jag har ju inte twitter, började men slutade lika fort för jag fattade inte riktigt vitsen med det :)
    Hur som helst hittade du ju en grupp du gillade, så något gott förde det ju med sig :)

    • Jag kommer med stor sannolikhet också ta bort mitt Twitterkonto. Fattar inte vad jag ska ha det till och jag orkar inte hänga med i informationsflödet för följer jag inte dem som följer mig så Gud nåde… Så verkar stämningen/regeln vara där vilket jag skiter fullständigt i. Musiktipsen får jag via Spotify ändå :-)

Kommentera

