Redigering av manus 2

Nu när novellen äntligen har lämnat mig så har jag påbörjat redigeringen av manus 2 på Legenden om Amaunet igen. Det känns så otroligt skönt och roligt att vara tillbaka i det arbetet igen. Att vara tillbaka hos mina älskade karaktärer i deras värld och det de tampas med. Det har varit frestande att påbörja en synopsis på manus 3 men nu tänker jag inte göra några utsvävningar igen utan gör klart det jag påbörjat. Jag är bra på att ha många bollar i luften på mitt dagarbete men när det gäller mina berättelser vill jag inte hafsa omkring bland olika manus hur som helst. Då blir inget klart och det retar mig mer än att nya berättelser pockar på och vill ut.

Att jag skrev novellen som avbrott i min trilogi var för att jag ville prova på formatet och att jag hade precis alla scener klart för mig. Det jag lärde mig och kan ta med mig till trilogin är att synopsis inte är så tokigt som jag upplevt det tidigare. Men jag tycker ändå om konceptet att få vara fri i mitt skapande och inte styras allt för mycket av en allt för strikt mall. Jag är lugn och trygg med att kasta mig in i nya berättelser (tänker mest på del 3 nu) och inte har mer än en början en mitt och ett slut. Självklart har jag trådar som måste knytas ihop som inte får tappas bort men jag tänker att det löser sig precis som det allt brukar göra. Men först är det manus 2 som gäller.

12 thoughts on “Redigering av manus 2

  1. Jag tror också att det är bra att inte hatta omkring mellan just manus i allt för stor utsträckning, då blir det lätt ingenting till slut. Så till veckan kör jag igång med redigeringen på trean, så får fyran vänta tills trean ligger hos förlaget :)

  2. Jag känner igen mig i det där med att inget blir riktigt färdigt när jag försöker ha fler projekt i luften samtidigt. Kul att du hade en positiv upplevelse av synopsis :)

    • He he, ja du känner mig sedan gammalt så du vet hur svårt jag hade för synopsis tidigare. Det var på den tiden jag kallade mig Renegade. En laglös scenjägare :D Är väl lite det fortfarande i viss mån ;)

    • Den är hos testläsare nu och får vila några veckor innan jag redigerar den. Sen ska jag försöka få den publicerad i e-format på något sätt. Första testläsarresponsen kom idag och den gjorde verkligen min dag. Ler ett saligt leende här.

Kommentera

