Dramatisk tillökning på läslistan

Igår grubblade jag på vad jag ville läsa och då helst något i e-format. Jag letade och letade och letade på Bokus (Dito), Goodreads, Bokon och det digitala biblioteket utan att hitta något jag kände för. Men av en slump under fikarasten idag när jag skulle visa en kollega hur man kan läsa e-böcker på telefonen (eller iPad) så snubblade jag över en ny rykande färsk bok av Cassandra Clare (känd för The Mortal Instruments) och medförfattaren Holly Black (känd för Spiderwick). Järnprovet heter den. Eftersom jag gillar Cassandras serie som i Sverige är mer känd under Stad av aska mm så kunde jag inte låta bli den här.

Järnprovet

Sedan kom ett recensionsexemplar med posten idag från Oskar Källner på hans nya novellsamling Munins skärvor;

Munins-skarvor

Visst är omslaget läckert! (Bild lånad från Oskars hemsida Munins skärvor)

Sedan har jag ett annat recensionsex på gång som heter Tredje principen och är skriven av Anna Jakobsson Lund. Ett science fiction-äventyr i ett dystopiskt europa. Jag har provläst de tre första kapitlen som är riktigt bra och visar på en författare som har vackert språk och en gestaltning som ger filmkänsla. Mycket lovande! (Bild lånad från Annas eget förlag; Annorlunda Förlag)

Tredje principen

Och inte nog med det. Pia Widlund tipsade mig om hennes nya novell Inte som alla andra som kommit ut på Melker förlag och finns att köpa i de flesta bokhandlar på nätet.

inte som alla andra

(Bilden är lånad från Bokus)

Från att inte ha något att läsa (inget jag var sugen på) så har jag nu en hel del framför mig att beta igenom. Känns väldigt bra inför de kommande vardagskvällarna då jag inte orkar så mycket mer än att läsa.

Vad läser ni just nu och vad har ni på gång i er läslista?

13 thoughts on “Dramatisk tillökning på läslistan

  1. Du har att läsa då.
    Själv läste jag just ut en bok på min researchlista, och ska nu titta vidare på just den bokhögen. För så länge jag inte hinner skriva så hinner jag däremot läsa in mig.

    • Är det faktaböcker du läser då eller är det romaner inom samma område du planerar skriva? Låter oavsett spännande och gav mig en idé till en roman jag borde läsa för min häxnovellhalvtroman.

    • Noveller är perfekt att läsa som mellanspel mellan romanerna. Faktiskt precis när som helst som det finns en passande lucka. Marika King har jag inte läst något av men hon har ett avundsvärt efternamn :)

  2. Jag är så imponerad av hur mycket du läser Carola(hur hinner du?)! Då med tanke på allt annat som du gör runtomkring; jobb, fritid, barn, eget skrivandet och så. Heja dig! hehe. Själv är mina två första manus snart hos korrekturläsaren efter bearbetningen från lektörens utlåtande. :D
    Jag har kommit igång med det tredje och fjärde manusen på riktigt och just nu(i förregår) läste jag klart första boken ur Richelle Meads serie Bloodlines. Den är på engelska och det gick mycket bättre än förväntat att ta sig igenom den. Läste ut den på 4 dagar och har börjar med bok2 nu av 6. Den här serien är en spinoff på den första hon skrev: Vampire Academy som jag läst. Fast den var övresatt på svenska. Jag orkade inte vänta in att den här nya skulle översättas. Man får ju vänta jätte länge mellan böckerna då, om inte alla redan är översatta. Läser även House of night serien – på svenska. Men det är lite trist när man läser ut en svensk bok på en till tre dagar och sen måste vänta mellan ett till tre ÅR innan nästa del ur serien har översatts… Men då jag läst alla andra böcker ur serien på svenska vill jag inte förstöra och ta engelskan. Så jag väntar med iver tills den sista delen nu ska komma, del 12 :P

    • Ärligt talat begriper jag inte jag heller hur jag hinner. Men struktur och ett visst mått av disciplin antar jag är en orsak till att jag hinner. Fast disciplinen tror jag egentligen mer är ett starkt behov jag har och därför får det gjort.
      Jag blir också sugen på att läsa mer på engelska och du har rätt i att det tar eveigheter innan översättningarna kommer ut. Jag funderar på att fortsätta läsa Cassandra Clares serie The Mortal Instruments på engelska just för att översättningarna är så sena. Bloodlines har jag hört talas om och ska nog ta mig en närmare titt på den :)
      Härligt att du kommit så långt med ditt eget skrivande :-) Planerar du att skriva färdigt hela serien innan du skickar ut det till förlagen? I så fall är du inne på det jag också planerar om jag får nej hos litteraturagenten. Fortsatt lycka till Johanna med skrivandet!

      • Om du tänker läsa Bloodlines rekommenderar jag starkt att läsa ”moder serien” Vampire Academy först. Alla sex delar finns på svenska! Eftersom jag läst den serien hade jag inga som helst problem att komma in i spinoffen Bloodlines som tar upp karaktärarena från den första serien nästan omgående. Man får helheten klar för sig liksom. Kan bli mycket frågor annars (tror jag). Jag minns att när jag läste första delen i Vampire Academy, hur arg jag var. Jag gillade inte alls Rechelle Meads teori på vampyrer etc. Men jag kunde inte sluta läsa och jag fick gå tillbaka några gånger då jag hade svårt att minnas ”innebörden” av några av orden hon använde. Men efter första boken var jag fast och relaterade väldigt starkt med huvudkaraktären, Rose. House of night serien däremot tycker jag är lite på gränsen – åldersmässigt. Den är skriven för tonåringar, och det märks. Men jag är som jag är måste läsa klart serien trots allt. Eftersom jag läst 11 delar av 12 måste det vara något som drar mig dit ändå… ;)

        Helst vill jag vänta. Men jag kommer antagligen att skicka in de två första manusen innan resten av delarna är klara, då pga. mitt dåliga tålamod. Hehe. Mycket beror också på hur ”snabbt” jag får ner del tre och fyra innan redigeringsfasen börjar. Då vet jag även om det stannar där eller blir en del fem också – kanske en del sex. Vi får se. :)

        BTW – läste ditt tidigare inlägg gällande l-agent. Det fångade mitt intresse lite. Jag funderar på att maila i alla fall, se vad som gäller och så, innan jag skickar ut till förlagen själv.

      • Då kan jag glömma Bloodlines. Att läsa en serie på sex böcker kommer inte att få plats i min läslista inkl recensionsböcker som ska läsas och recenseras.
        Jag tycker absolut att du ska kolla upp litterär agent som ett alternativ. Det är en längre och slingrigare väg kanske men vill man snabbt nå utanför Sverige så är det en bra väg.

Kommentera

