Läs- och vårddagar

Veckan har inletts med att jag varit hemma med minstingen som blev lite febrig på söndagkvällen. Det har inte blivit så mycket gjort här hemma men jag har ändå läst ut En vis mans fruktan (del 1) av Patrick Rothfuss. En mastigt tjock bok som tog sin tid att läsa men sjukt bra. Nu vill jag hitta något i e-format så jag har något att recensera på Facebooksidan E-evangelisterna. Jag kommer att få en recensions-e-bok i februari som verkar oerhört lovande utifrån smakprovet jag fått, men fram tills dess hinner jag läsa något annat – vad det nu blir.

Novellen har växt lite till och jag vill inget hellre än att bli klar med den. Det är så lite kvar nu och andra manuset på LOA skriker efter uppmärksamhet. Får nog göra ett ryck till helgen för veckodagarna slukas av så många andra saker som jag inte kan påverka. Med tanke på den ordmängd jag presterar på helgerna så ska jag sluta slå på mig själv för att jag inte hinner skriva så mycket på vardagarna. Det är lätt att lägga många måsten på sina axlar och det har tyngt mig en hel del. Därför har jag bestämt mig för att ge mig mer lästid är surftid på kvällarna. Då gör jag något nyttigt och jag kanske slipper det dåliga samvetet.

12 thoughts on “Läs- och vårddagar

  1. Du tänker helt rätt! Herregud, du har ju varit typ the Goddess of Writing den senaste tiden. Ta det lugnt. Surfa. Mysläs. Man kan inte ha den sortens produktionstakt varje dag, hela veckan och fortfarande orka med. Bort med det dåliga samvetet!

    • He he… Nice beskrivning :-) Jag inser också nu att det får finnas någon måtta med skrivandet. Även roliga saker tar på krafterna. På jobbet är jag en högpresterande person men nu har det äntligen lugnat ner sig där. Jag har försökt vara högpresterande även hemma och nu får det vara nog. Om jag inte skriver på tre fyra dagar men 5000 ord på två, tre dagar får det lov att duga. Livet är mer än att bara skriva :p :-)

  2. Ja, man får ju lov att läsa också för att samla intryck och så där. Och ibland kan man bara låta bli allting också. Dåligt samvete över saker och ting är väldigt onödigt, speciellt som du ju jobbar på med jobb, skriva, läsa och familj. Det är en hel del att hålla koll på det.

    • Det dåliga samvetet bottnar mest i slösurfandet som jag hamnat i när avsikten varit att skriva. Eftersom jag insett att jag inte har orken att skriva på kvällar efter jobbet just nu, är det bättre att göra något jag orkar. Som att läsa. Då blir livet lite roligare och mindre ångestfyllt.

    • Exakt! Helheten är det viktiga. Vissa har svårt att komma in i berättelsen igen efter några dagar men så är det inte för mig. Snarare måste jag pressa fram något när jag jobbat en hel dag och ska försöka skriva något vettigt. Skrivandet går så bra under helgerna ändå så just nu får det bli så här.

      • Ja, den var inte så lång som tur var, men krångligt att ställa om hjärnan från romanlängd till novelllängd ändå :)

      • Att det är krångligt ja!!! Suck! Min novell vill varken vara novell eller roman utan någonting mitt emellan. Jag ska få ur mig det där slutet och sedan får det ligga i novellmappen i datorn och gro tills jag har tid för det igen :)

    • Jag var också lite besviken på tvåan. Lite för flummig och psykadelisk för min smak även om jag gillar att fundera på livets frågor då och då. Men som du är jag ändå nyfiken på den. Vad hände med honom egentligen i den där världen han fastnade i? Blir nog till att läsa den men först efter en rykande ny e-bok av Cassandra Clare (The mortal instruments) och Holly Black (Spiderwick) – Järnprovet. Kanske något för dig? :-)

Kommentera

